Home

Achtergrond 993 x bekeken

Hak wil weten wat er op het veld gebeurt

Conservenbedrijf Hak is marktleider in Nederland en België en stelt kwaliteit voorop. Nagenoeg alle producten komen van Nederlandse bodem en zo wil Hak het graag houden. Daarbij zijn telers een belangrijke schakel.

Hak heeft voor het huidige teeltseizoen de contractprijs verhoogd, omdat concurrerende akkerbouwgewassen ook in prijs waren gestegen. ”Telers leggen de saldo’s naast elkaar”, legt inkoopmanager Adri den Dekker uit. ”Om het gewenste areaal te contracteren, moesten we 20 procent in prijs stijgen.”

Wat Den Dekker betreft blijven de prijzen op dit niveau. ”We streven naar stabiel hogere prijzen. Niet die afwijkingen met 20 tot 30 procent, daar zijn telers niet bij gebaat.”
De bevolkingsgroei en het steeds extremere klimaat zorgen wereldwijd voor steeds duurdere grondstoffen, merkt Den Dekker op. ”In de Verenigde Staten neemt het peulvruchtenareaal met 30 procent af doordat de vraag naar biobrandstoffen leidt tot een groter mais- en sojabonenareaal.” De vraag naar voeding groeit. ”Dat is goed voor de teelt, maar is het ook positief voor arme mensen?”, relativeert hij. ”Het is een uitdaging om alle monden te kunnen blijven voeden.”

Het contracteren voor dit seizoen verliep volgens Den Dekker goed. Voor het tweede jaarging dat op een andere manier: Hak maakt niet meer direct afspraken met telers, maar maakt gebruik van gespecialiseerde leveranciers in de vorm van de verzendhandelaren Laarakker en Rijko. ”Dat werkt efficiënter”, legt de inkoopmanager uit. ”Zij hebben alle kennis, middelen en materialen in huis voor de industriegroenteteelt. Alle 125 tot 130 telers moeten apart worden benaderd en gefactureerd. Nu hebben we alleen met de tussenpartij van doen, wat veel makkelijker is voor ons.”

De teeltbegeleider van Hak, Marco Holthuis, had deze administratie op zijn bord en was daar een kwart van het jaar zoet mee. Nu kan hij zich nu meer richten op andere aspecten van de teelt, wat de kwaliteit ten goede komt.

Het moment van zaaien wordt door Holthuis bepaald en daarna volgt hij de teelt. ”Als een perceel niet aan de kwaliteitseisen voldoet, kan hij het ter plekke afkeuren”, legt Den Dekker uit. ”Dat is best bijzonder, want er zijn collegagroenteverwerkers die nauwelijks hun gezicht laten zien op het perceel erwten dat ze hebben gekocht. Wij willen weten wat er op het veld gebeurt. Dat vinden de verzendhandelaren prima.”

Areaal

Het Hak-areaal is stabiel op zo’n 2.000 hectare zomergroente; spinazie, doperwten, waspeen, boerenkool, tuinbonen, velderwten en sperziebonen. Deze producten zorgen voor een belangrijk deel de omzet van Hak.

Appel is na zomergroente het meest verwerkte product in de Hak-fabriek. Het beslaat een kwart van de omzet. ”Door als enige de befaamde Goudreinet toe te voegen, krijgen we een zuriger smaak en rulheid. De samenstelling van onze moes is jaarrond hetzelfde. De consument waardeert dat.”

Dan volgt rode kool. ”Rode kool komt grotendeels uit deze streek, het Land van Heusden en Altena. Omringd door water is het een zeer vruchtbaar gebied.” Rode bieten komen weer vooral uit Noord-Holland. ”Daar wordt kwaliteit geteeld, dus daar moeten we zijn.”

Bruine boon

Van de peulvruchten is de bruine boon de belangrijkste. De afzet werd recent nog gestimuleerd met een reclamecampagne. ”Wij willen alleen de Hollandse bruine boon. Deze is wat zachter en heeft een volle smaak. Ze groeien in Zeeuws-Vlaanderen. Daar zijn het klimaat en de grond het beste voor deze teelt. We hebben het ook wel in deze regio geprobeerd, maar het resultaat kon niet tippen aan Zeeuws-Vlaamse bruine bonen.”

In de peulvruchten is nog markt te winnen, weet Den Dekker. ”We eten te weinig groente in Nederland. De 5 gram die dagelijks per persoon aan peulvruchten wordt gegeten, kan toenemen. Ons streven is de consument jaarrond peulvruchten te laten eten. Daarom bieden we meer varianten aan. Zoals witte bonen en linzen.”

Goed voor de volksgezondheid én de productieketen. ”Groente uit glas is net zo gezond als vers. Daarin moet de consument nog worden opgevoed. Daarom voeren we met Belgische en Franse collega’s een driejarige campagne, met subsidie van de Europese Unie. Er is een wereld te winnen. Hopelijk gaat hierdoor onze productie de komende jaren omhoog.”

Ontwikkelingen

Al deze ontwikkelingen moeten de afzet van de Hak-producten zekerstellen. Prijstechnisch zit het voorlopig wel goed, zegt Den Dekker op basis van de graanprijs. ”Een tarweprijs van zo’n 200 euro per ton lijkt me een gemiddelde prijs voor de komende jaren. Dat betekent dat de prijzen voor industriegroente de komende jaren niet gaan dalen.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is Hak niet vreemd. Zo laat het bedrijf haricot verts telen in Kenia. ”Zo leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van landbouw daar en geven we mensen een inkomen. Dat gaat in dit geval boven de transportkosten.”

In Nederland wordt gewerkt aan duurzaamheid door meer samen te werken met collegagroenteverwerkers. ”We werken aan grotere percelen en het uitwisselen van machines. Een concrete stap is al gemaakt met Oerlemans Foods: we telen samen sperziebonen in deze regio. Dat scheelt een oogstmachine. Dat is een begin. Verder is er een belangrijke rol voor de verzendhandelaren. Zij zitten ook niet stil en zoeken naar efficiëntie. Zo gaan we steeds een stap verder. Dat is de basis voor een toekomst met acceptabele prijsniveaus voor teler, verzendhandel, verwerker en consument.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.