Home

Achtergrond 339 x bekeken

Groente en planten onder zelfde merk

In een nieuw retail marketing concept worden groenten en groenteplanten gecombineerd verkocht bij diverse retailers in Duitsland.

Het basisidee van het concept, als eerste nu succesvol gelanceerd bij de Duitse ketens Rewe en Globus, is de gecombineerde verkoop van groenten en groenteplanten onder dezelfde merknaam. Dus gaat er geen anonieme paprika- of tomatenplant mee naar huis, maar bijvoorbeeld een Vitapep-plant of Milanino-plant. Voor dit doel is een samenwerkingsverband opgericht met Monsanto, Floramedia en Volmary, resulterend in de 'fruit vegetable plant alliance'.

Populaire markt planten
In Duitsland en Frankrijk groeit bij consumenten sterk de populariteit van het zelf telen van groenten. De kracht van het nieuwe concept is dat jarenlange bewezen ervaring in de groeiende 'home garden' markt nu beschikbaar wordt gesteld aan supermarktketens die zelf al de waarde van het eindproduct kennen. Linken van successen met groenterassen in de home garden markt met het product in het schap moet bij de consument de positieve beleving bij het merk versterken.

Pilot
De pilot heeft plaatsgevonden met de merken Vitapep en Milanino in meer dan 40 winkels in de Rewe en Globus ketens. De verkoop werd ondersteund met verkoopdames. Die promootten en verkochten bij het schap, met 30 centimeter hoge ongeënte groenteplanten in een 12 centimeter-pot, ook direct het in Nederland geteelde en verpakte eindproduct. Daarmee is de plantverkoop tegelijkertijd een marketinginstrument voor afzet-vergroting van de Nederlandse specialty-vruchtgroenten.

Huib Koerts van Monsanto hoort positieve geluiden bij de retailers over de actie. De initiatiefnemers hebben dan ook inmiddels vervolgstappen genomen om het concept verder uit te rollen over supermarktketens met producten uit hun assortiment.

Vitapep-teler Wim Zuidgeest heeft er goede verwachtingen van, al wil hij eerst nuchter de verkoopresultaten van de eerste promotieactie afwachten. Milanino-teler Gerard Koolen is enthousiast, en vindt het jammer dat hij zelf geen tijd had om mee te gaan kijken in Duitsland bij de deelnemende winkels. "De combinatie van groenteplanten en verpakte producten geeft meer uitstraling aan het merk. Het geeft een goede wisselwerking."

Peter Visser

Of registreer je om te kunnen reageren.