Home

Achtergrond 215 x bekeken

Champagne gaat 'on the rocks'

Wie onbevangen naar de importcijfers van champagne kijkt, ziet dat Nederland de tiende positie op de wereldranglijst bekleedt. Boven enorme landen als China, Rusland en India. Maar omdat Nederland ook doorvoerland is, geven de cijfers een iets vertekend beeld.

"Nederland zal nooit een echt champagneland worden'', zegt Bob Bron, directeur van Moët Hennessy Nederland, dat dit jaar viert dat het hier al 100 jaar aanwezig is.

De import van de echte bubbels kwam vorig jaar uit op bijna 2,5 miljoen flessen, een daling van 9,5 procent op jaarbasis. "In een normale recessie daalt de consumptie van champagne met 7 tot 8 procent'', weet Bron. In Nederland was de daling groter. "De calvinistische inslag is bij het inzetten van de recessie acuut teruggekomen.'' De importcijfers over het eerste kwartaal laten met een groei van 36 procent een sterk herstel zien. "De verkoop in Nederland trekt ook aan.''

De inname van champagne volgt trouw de economische conjunctuur. "Na een dip komt de consumptie steeds terug op een hoger niveau.'' Of dat nu ook gebeurt, valt nog te bezien. "De crisis heeft de markt aanzienlijk harder geraakt dan bij vorige crises het geval was.'' Moët Hennessy gaat ervan uit dat de vraag in de opkomende landen de komende tijd hoe dan ook oploopt door de toenemende welvaart. En dat zal druk op de prijzen zetten. Maar de champagnemarkt heeft een soort OPEC, die aan de kraan kan draaien, waardoor de prijzen niet te veel zullen oplopen.

Bron denkt dat er in calvinistisch Nederland nog hoop gloort. De goedkopere bubbelvarianten als cava en vooral prosecco hebben daar zeker toe bijgedragen. "Hoe meer mensen aan de bubbels, hoe beter. Het maakt niet uit wat voor bubbels, want ooit komen ze bij ons terecht.'' Ook voelt Bron dat Nederlanders meer oog krijgen voor de mooie dingen van het leven. "Dat zie je aan de opkomst van de sterrenrestaurants.'' En jonge mensen zijn volgens hem merkgevoelig, wat goed zou zijn voor de prestigieuze merken van LVMH, waartoe Moët & Chandon ook behoort.

"Jongeren drinken meer champagne dan hun ouders. Hun kinderen zullen dat voorbeeld volgen'', denkt Bron. De 'klassieke' manier van champagnedrinken verdwijnt en het wordt meer 'casual'. "Innovatie moet daarbij helpen.'' Aan champagne is in de loop der jaren niet zo veel veranderd, omdat dat niet mag. "Elke drank heeft bijna een light-variant, dat mag niet.''

Wel kan er gespeeld worden met de verhouding van de druivensoorten en mag de champagne een kleurtje krijgen, maar dan alleen roze. Door andere verhoudingen kan de drank bijvoorbeeld zoeter worden. "Nederland is na de VS de grootste consument ter wereld van de demi-sec, de zoete variant.''

Op 17 mei introduceert Moët & Chandon voor het eerst sinds tientallen jaren een hele nieuwe champagnesoort: Imperial Ice. Zoals de naam al doet vermoeden, een champagne on the rocks. In een hippe fles met een wit jasje.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.