Home

Achtergrond 112 x bekeken

Werken allianties met burgers? – Samenvatting discussie

Er zijn veel sympathieke initiatieven waar direct contact van producent met consument centraal staat. Bijna allemaal zijn ze klein. Is het mogelijk op te schalen naar een landelijk merk dat verkrijgbaar is in de supermarkten? Of moet je dat helemaal niet willen, omdat je dan de ziel eruit haalt, en is een veelvoud van allerlei kleine initiatieven beter? 62 procent denkt dat laatste, 38 procent vindt de opschaling wel interessant.

In de discussie is de aard van boer-burgerallianties onder de loep genomen. De voordelen van een boer-burgerbedrijf zijn dat door het contact met zijn klant, de boer precies weet hoeveel en wat hij moet produceren, op welke manier. Daar krijgt hij een betere prijs voor omdat de klant tevreden is, en omdat de tussenhandel ontbreekt. De klant committeert zich aan de producent. De producent maakt verschillende producten in kleine hoeveelheden. "Het gaat om de klant, niet om de boer, dat moet helemaal in je genen gaan zitten", zegt Friedhelm/Red Overall.

Lokale middenstand inschakelen

Wel, weerleggen anderen, genen verander je niet zomaar, daar zit het in of niet. Veel boeren voelen er niets voor om naast producent ook verwerker, marketeer en verkoper te zijn. Tenzij dat grootschaliger kan, zodat het uitbesteed kan worden aan professionals. En de meeste mensen doen graag boodschappen via de supermarkten. Het zou toch wel mooi zijn als je die reguliere kanalen bij je product kunt betrekken.

Aan de andere kant: van grote supermarkten hebben we nu eenmaal niet veel te verwachten. Juist de kleine dorpssuper, de lokale middenstand, biedt aanknopingspunten. In de VS is de food truck in opkomst, een wagen die verkoopt en soms ter plaatse de maaltijden kookt.

Gebundeld of autonoom kan beide

Gemeenschappen van mensen gaan zich bekommeren om de voedselketen in hun directe omgeving, tot een financieel aandeel nemen in een boerderij of buurtwinkel toe. Dit is een groeiend verschijnsel in de VS. In Nederland zijn Vechtdalproducten een voorbeeld van een poging tot bundeling van aanbod, en Raspberry-maxx houdt het bij zichzelf. Maar gebundeld of autonoom, beide soorten kunnen ook prima naast elkaar. De besten kunnen opschalen naar landelijk en verder.

Bij de boer-burgerbedrijven is het makkelijk bedenken, maar moeilijker doen, en nog moeilijker geld te verdienen. Maar dat is geen belemmering. Er is veel in beweging, waarschijnlijk gaat er wat veranderen de komende tijd. Dit is een goed startpunt om boeren of verkoopadressen te vinden.

Aantal reacties en stemmers

Er is 65 keer gestemd en er zijn 56 reacties in de discussie.
De volgende mensen namen deel aan de discussie: Red Overall.nl/Friedhelm, Rotterdam; Han, Meshovsk; Koetje Boe; Sybren Sunnyside, USA; Rik, Almelo; Natuurboer, Friesland; Boerin, USA; Onno, Kiev; Sjaak Mocking, Jørum, Noorwegen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.