Home

Achtergrond 1722 x bekeken

Topman Fruitmasters kent concurrent en retail

Fruitmasters moet de meest toonaangevende fruitcoöperatie van Nederland worden. Dat zei de nieuwe topman Kees de Kat bij zijn aanstelling. De oud-slager lijkt daarvoor voldoende papieren te hebben.

Bij zo’n functie moet je verstand hebben van retail (supermarkten). Uit zijn CV valt op te maken dat De Kat deze leerschool heeft doorlopen. Hij is verantwoordelijk voor de oprichting van de inkoopclub Bijeen van Jumbo en C1000. Het geeft Fruitmasters mogelijk betere ingangen.

De telers kunnen niet meer om supermarkten heen. Circa 56 procent van het fruit van telers gaat direct via Fruitmasters Holland naar Europese retail. De Kat kent ook de eisen aan toegewijde leveranciers (dedicated suppliers). Hij bracht in zijn functie bij het oude supermarktbedrijf Laurus het aantal leverende AGF-leveranciers terug naar 3, waaronder The Greenery.

Bij dat bedrijf maakte De Kat eerder een korte carrière door van twee en een half jaar. Volgens eigen zegge herstelde hij daar het vertrouwen tussen de Greenerytelers en afdeling marketing. Een curieuze gebeurtenis was zijn presentatie over plannen om van The Greenery een consumentenmerk te maken. Dat werd later door de directie een luchtballon genoemd.

De Kat is een selfmademan (dat zegt hij zelf) met vooral vakopleidingen. Hij begon met een Mavo-opleiding en deed daarna de slagersvakschool. Opvallend is dat hij later een studie deed aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De voedingsafdeling van het Erasmus heeft een stevige vinger in de pap bij Fruitmasters, getuige de betrokkenheid van docenten in de Raad van Commissarissen van Fruitmasters.

In zijn dubbelrol bij Fruitmasters zal De Kat moeten balanceren tussen het belang van telers en de commerciële tak van het bedrijf (Fruitmasters Holland). De Kat blijft Fruitmasters Telers leiden en is topman. In zijn rol bij Fruitmasters Telers kwam hij al in aanvaring met telers die wantrouwen uitspraken over de commerciële afdeling. Telers willen meer transparantie, Fruitmasters Holland wil vrijheid om te handelen. Processen staan daarbij onder druk. Kwaliteitsplannen voor hardfruit maken handelsruimte voor verkopers kleiner. Hogere hardheidseisen aan fruit zorgen ervoor dat geopende koelcellen sneller verkocht moeten worden; ruimte om te speculeren wordt dus kleiner.

Met een gerespecteerde financiële directeur Sjors Kruiper in de hoofddirectie, en de ervaren voorzitter Rien van Doorn, lijkt De Kat goed geëquipeerd om de omschakeling bij Fruitmasters te maken. Er komt een nieuw afzetmodel en de veiling moet weer aantrekkelijk worden voor nieuwe leden. Daarvoor is focus op kosten nodig, na de compleet mislukte toegevoegde waarde strategie van de laatste tien jaar. De Kat zal ook een hardere lijn moeten volgen om telers te dwingen al het fruit af te zetten via Fruitmasters. Het moet afgelopen zijn met productstromen die buiten het zicht van de veiling blijven.

Een spoedige fusie met bijvoorbeeld The Greenery lijkt onwaarschijnlijk. De directie en Raad van Commissarissen kiezen voor verticale bundeling. Dat was reden om in 2010 te onderzoeken of groentepartij ZON een goede fusiepartner zou zijn. Horizontale bundeling met een andere fruitpartij was in 2010 in ieder geval compleet buiten beeld.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.