Home

Achtergrond 231 x bekeken

'Sweet Sensation kwam op mijn pad'

Appel- en perenteler Michiel Appelhof uit Zeewolde snuift de laatste geuren van de verse perenbloesem op, terwijl hij zich vol goede moed opmaakt voor een nieuw seizoen. De bloei is vroeg en uitbundig, een mooi voorteken voor wat een goed perenseizoen belooft te worden. Appelhof is een van de telers die het een aantal jaren geleden aandurfde om het nieuwe perenras Sweet Sensation aan te planten. Hij is bovendien voorzitter van de Greenery-werkgroep van het perenras.

Een kleine twee hectare voegde hij aan zijn boomgaard toe, waar ook Conference en Elstar te vinden zijn. Twee bulkrassen, waar de rek qua meeropbrengst wel uit is. ”Conference is een bulkmarkt, wil je daar geld verdienen, dan moet je in kilo’s denken”, aldus de jonge teler.
Niet dat hij ontevreden is over de gangbare producten. ”Daar heb ik de afgelopen tien jaar leuk geld mee verdiend. Maar het is een ras waar alleen maar meer van op de markt komt, ik geloof niet dat ik daar nog heel veel extra mee ga verdienen, tenzij de markt verruimd wordt.”

Juist op het moment dat Conference een gat laat vallen, duikt het nieuwe ras Sweet Sensation op, geïntroduceerd door The Greenery, waar Appelhof lid van is. Hij besluit de gok te wagen en de 1,8 hectare aan perceel dat hij braak heeft liggen vol te planten met de zoete, roodblossige peer. Volgens de teler is het nieuwe ras een welkome aanvulling. ”In het schap is dit echt wat nieuws voor de consument”, weet Appelhof. ”Ik kan me niet voorstellen dat het geen succes wordt. Het is een lekkere peer en er wordt niet heel veel van dit ras aangeplant, waardoor de opbrengst hoog blijft.”

De teler moet wennen aan het idee dat het aantal kilo’s per hectare flink lager ligt dan de Conference. ”Bij conference was ik gewend 60 ton per hectare te oogsten, voor de Sweet Sensation houdt het op bij 35 tot 40 ton.” Maar de uitbetaalprijs maakt dat verlies ruimschoots goed, aldus Appelhof. ”Afgelopen jaar was mijn prijs twee keer zo hoog als de Conference. Je kunt niet in de toekomst kijken. Het zal over vijf jaar wel iets meer onder druk komen te staan, als het volume groeit, maar het biedt in elk geval mogelijkheden.”

Collega-teler

Aan de keuze voor de zoete peer ging een uitgebreide afweging vooraf. Zo bekeek Appelhof het perenras Xenia, een ras dat eveneens als smaakpeer in de markt is gezet en moet concurreren met de Conference, waar het om de kilo’s gaat. Een weinig kansrijk alternatief, vindt de hardfruitproducent, die zich uitgebreid heeft laten voorlichten en zich heeft verdiept in de voorkeur van de consument, een aspect wat voor de teler steeds belangrijker wordt. ”De Sweet Sensation is meer een niche-peer, met een rode blos en een goede smaak. Dat verkoopt zichzelf.”

Niet alleen de voorlichting heeft hem geholpen bij zijn keuze. Een kijkje bij een collega-teler hielp de ondernemer om de knoop door te hakken. ”Die had al zeven à acht jaar bomen staan van dit ras, naar volle tevredenheid.” Dat overtuigde Appelhof, die ook voordelen ziet vanwege het feit dat de peer zich begeeft op het marktdomein van de Doyenne du Comice, wat eveneens een zoete peer is. ”Dat maakt het risico minder groot. Het is geen peer met een heel uitzonderlijke smaak, waardoor mensen zouden kunnen afhaken. Het is ook een voordeel dat de peer qua pluktijdstip net achter de Conference aan komt. Dat zorgt voor voldoende spreiding in het seizoen. Bovendien zijn we in staat het product, dankzij productie in het buitenland, jaarrond te leveren, wat het aantrekkelijk maakt voor afnemers.”

Het smaakras is naast een interessante inkomensaanvulling ook een extra risicodekking voor de ondernemer. ”Ik heb nu drie rassen op mijn bedrijf, Sweet Sensation, Elstar en Conference. Je moet zorgen dat je er niet te veel hebt, daarom heb ik bijvoorbeeld geen vroege zomerrassen meer. Je kunt als ondernemer niet met zes dingen tegelijk bezig zijn. Eigenlijk zou je een ras moeten telen, dan kun je optimaal gaan voor kwaliteit, maar voor de risicospreiding is dit ideaal. Ik gok op drie paarden.”

Of registreer je om te kunnen reageren.