Home

Achtergrond 347 x bekeken

Perfecte visie op afzet

Juryrapport

Telen, verwerken, verpakken en verhandelen. Giel Hermans uit Kessel heeft alle onderdelen van het productieproces in handen. Zijn suikermais ligt jaarrond op de juiste tijd op de goede plaats in de schappen. De klant is hier echt koning.

De eigenzinnige ondernemer kwam min of meer toevallig in aanraking met dit unieke product. Nu staat de voormalige pionier aan de leiding van een bedrijf met dertig werknemers en kan hij rekenen op de warme belangstelling van vele supermarktketens.

Hermans zoekt en vindt de juiste wegen om zijn product af te zetten. Een mogelijk probleem heeft zich nog niet aangediend of hij heeft al een oplossing bedacht. Met behulp van het groene afval van suikermais weet hij topkwaliteit rundvlees te produceren. En ook met zijn vlees heeft hij weer een lucratief segment van de afzetmarkt gevonden.

Hermans is een ondernemer met lef die zijn hele productieproces perfect organiseert. In dit bedrijf zit dan ook volop groeiperspectief.



Bikkelhard door voor de titel



Oren en ogen zijn de kost gegeven. Lastige vragen zijn gesteld. Suikermaisteler en Hereford-vleesveehouder Giel Hermans vindt het bijzonder spannend om bij de vijf genomineerden te horen voor Agrarisch Ondernemer 2011. ”Ik ga helemaal voor de titel.”



Hermans staat in de startblokken voor de eindstrijd. Voor de bekendmaking van de nominaties mag nog niemand ervan weten. ”Het is moeilijk om dit voor je te houden. Zeker ook naar je personeel toe als de jury komt kijken. Ik heb ze maar wijsgemaakt dat ze aan alle bedrijven een bezoek brengen.”

Het jurybezoek kwam zeer professioneel op de ondernemer over. ”De juryleden deden er alles aan om een goed beeld te vormen. Vooral op het financiële aspect werd flink gehamerd. Als Limburger heb ik natuurlijk vlaai bij de koffie geserveerd, maar ik vroeg me wel even af of ik dat kon maken. Gelukkig viel het goed.”

De suikermaisteler en Hereford-vleesveehouder in Kessel heeft een sterke boodschap: de sector moet commercieel sterker worden in plaats van te dienen als doorgeefluik van de veiling. ”Onze marktbenadering is uniek in de agrarische sector”, zegt Hermans over zijn troef in de strijd om de titel. ”Ondernemen zoals het er maar weinig doen; dynamisch, fris, gemotiveerd en eigenzinnig. We zijn innovatief en boeken daarmee goede resultaten.”

Hermans heeft dertig man personeel aan het werk om de teelt, verwerking en afzet van 100 hectare suikermais in Nederland en 500 buitenlandse hectares in goede banen te leiden. Voor de afzet heeft de ondernemer afspraken met grootwinkelbedrijven.

De bladeren van de mais zijn prima koeienvoer. Zo breidde hij zijn akkerbouwbedrijf uit met een veestapelvan 100 zoogkoeien en 45 ossen van het ras Hereford. De afzet vindt plaats in het slowfoodsegment. ”Het Bourgondische genietwereldje”, zegt de Limburger, die aangeeft dat de gemiddelde consument niet zit te wachten op vlees met een vetrandje. ”In de supermarkt moet het mager zijn. In tegenstelling tot de afzet van mais, zetten we ons vlees kleinschalig af.”

Met een productie van wekelijks 300 tot 500 kilo vlees heeft Hermans niet de capaciteit voor het grootschalig beleveren van supermarkten. ”Als we vlees eten, moeten we goed vlees eten”, is zijn motto.

De Hereford gedijt ook goed in de natuur. Dat is een extra bedrijfstak van Hermans. ”We zagen steeds meer landbouwgrond in natuur veranderen, terwijl het niet altijd goed werd onderhouden. Daarom zijn we er zelf in gestapt. Zo maken we de vleesproductie en de natuur rendabel.”

Wat de 39-jarige Limburger opviel aan het bedrijfsbezoek is dat een van de juryleden kon waarderen dat de ondernemer gebruikt maakt van de QR-code, waarmee de consument informatie over het product kan opvragen. ”Zo kunnen we mensen een korte boodschap geven. Bijvoorbeeld bij grazende koeien in de natuur. Wat de dieren daar doen. In de supermarkt kunnen we mensen op onze mais wijzen.”

Ook twittert Hermans. ”Best bijzonder voor een agrarisch bedrijf. Terwijl ik tot voor kort zowat digibeet was. Maar internet biedt ongekende mogelijkheden. We maken snelle stappen. Dat is onze kracht: daar waar anderen niet kunnen of durven, komen wij in actie.”

In de verkiezing van Agrarisch Ondernemer 2011 gaat Hermans voor het hoogst haalbare. ”Nu we bij de laatste vijf horen, zit dat er wel in. Nu moeten we gewoon door. Bikkelhard, de concurrentie achterlatend.”

De nominatie moest hij een poosje voor zich houden, maar deze vrijdag gaat Hermans helemaal los: ”Ons netwerk zit in de startblokken om op ons te gaan stemmen. Dat maakt het extra spannend. Ik zie er erg naar uit.”



’Hermans buigt bedreiging om tot kans’



”Een heel mooi, imponerend bedrijf”, is de eerste reactie van jurylid Ronald Groen. De innovatieadviseur bij innovatienetwerk Syntens was bij het bedrijfsbezoek onder de indruk van het feit dat Giel Hermans in tien jaar tijd vanuit het niets zijn bedrijf heeft opgebouwd. ”Vanuit suikermais vlees als tweede tak... dat klinkt niet logisch. En het is nog een succes ook. Hermans doet de goede dingen met de goede mensen. Het is een familiair bedrijf, waarin iedereen meedenkt. Hermans buigt een bedreiging om tot een kans.”

Groen noemt een voorbeeld dat Hermans vertelde: ”Van de maiskolven blijven bladeren over. Die wilde Hermans afvoeren, maar dat mocht niet. Nou, dan hou ik ze zelf, dacht hij. Dan ga ik koeien houden. Maar dan wel de beste koeien. Zo zoekt hij continu naar marktpotentieel en de beste manier om dat aan te pakken.”

Niet al het vlees van een koe is geschikt voor het topsegment biefstuk. Daarvoor heeft Hermans ook een oplossing, merkt Groen op. ”Van dat extra gemarmerde vlees krijg je ook lekkere hamburgers. Een ontzettend goede gedachte om de koe zo veel mogelijk te verwaarden.” Koeien laten grazen in de natuur is hiervan ook een voorbeeld. ”Zo wil hij natuur rendabel houden met het oog op het kabinet, dat natuur niet hoog op het prioriteitenlijstje heeft staan.”

Dat Hermans zijn eigen reststromen benut, spreekt Groen ook aan. ”Daar zijn we binnen Syntens projectmatig ook mee bezig. Hermans pakt reststromenverwerking slim aan.” Veelzijdig ondernemerschap, ontwikkeling, een erg goede financiële positie zijn punten die Groen bijzonder aanspreken.

Het jureren is leuk, merkt Groen. ”Al is het lastig om appels met peren te vergelijken.”



Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.