Home

Achtergrond 337 x bekeken

Elkaars kwaliteiten versterken

JURYRAPPORT

Zes glastuinders die al hun persoonlijke belangen, ideeën en bedrijfsstrategieën opzij zetten voor een gezamenlijk ideaal, de onderneming Greenco. Deze krachtenbundeling is een unicum in de land- en tuinbouw. En bovendien zeer succesvol uitgevoerd.

Ondernemers zijn vaak eigenzinnig, om niet te zeggen eigenwijs. Samenwerking gaat dan ook vaak mis. De Greenco-tuinders kijken naar elkaars sterke kwaliteiten en buiten die uit. Dat levert synergie op, het geheel is veel meer dan de som der delen.

Het snoeptomaatje van Greenco is door de zes tuinders op een bijzondere creatieve wijze op de markt gebracht en is nu verkrijgbaar in het hele land verkrijgbaar. De Tommies zijn lekker en gezond en worden door veel ouders gezien als een alternatief voor gangbaar snoepgoed. Een bewonderenswaardige prestatie!

Greenco zet ook stappen op het gebied van energie en milieu. Daarnaast hebben de zes ondernemers gevoel voor hun rol als werkgever. In deze onderneming is ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke groei. De werknemers zijn trots op ‘hun bedrijf’.

Met hun informatiecentrum Tomatoworld fungeert het zestal als ambassadeur voor de hele glastuinbouw.



'De jury stelde goede vragen'



Innovatief, kleurrijk, modern en met een oog voor de hele sector. Dat is de reden dat Greenco door de jury op de nominatielijst voor Agrarisch Ondernemer 2011 is geplaatst. Daarmee maakt het bedrijf opnieuw kans om in de prijzen te vallen.



Eigenlijk wilden ze helemaal niet meedoen aan de verkiezing van Agrarisch Ondernemer, maar een bedrijf met de allure van Greenco kan zich eigenlijk niet aan deze nominatie onttrekken. Eenvoudigweg omdat de uitstraling op de sector enorm is.

Het is een bedrijf dat op alle terreinen van het ondernemerschap zijn zaken voor elkaar heeft en ook nog eens een enorme inspanning levert om de glastuinbouw positief op het netvlies te krijgen bij de consument, aldus de jury.

Greenco is overigens een verzamelnaam voor de zes ondernemers die elk hun eigen rol spelen in het bedrijf. Jan Zegwaard is verantwoordelijk voor de financiën en energiezaken, Henk van der Loos houdt de teelt en techniek in de gaten. René Zwinkels bemoeit zich met de personele organisatie en de rassenontwikkeling. Ab van Marrewijk is inkoper buitenland en beheerder van het machinepark. Aad van Mil is directievoorzitter en houdt zich bezig met de strategische zaken en Jos van Mil is de marketeer van het bedrijf, die ook het woordvoerderschap naar buiten voor zijn rekening neemt.

Natuurlijk vinden de ondernemers het ’hartstikke leuk’ dat ze voorgedragen zijn door sectorgenoten, geeft marketingmanager Jos van Mil eerlijk toe. ”Natuurlijk moeten we nog even afwachten hoe we er over een aantal weken voorstaan”, zegt hij bescheiden. ”De andere genomineerden hebben ook stuk voor stuk mooie bedrijven.”

Van de vijf genomineerden is Greenco het tweede glasteeltbedrijf, naast de gebroeders Duijvestijn. Dat kan nog een geduchte concurrentiestrijd worden, maar Greenco maakt een goede kans, want er valt weinig aan te merken op de bedrijfsvoering.

Een bedrijf dat zowel op het gebied van teelttechniek als productbenadering high-tech opereert, innovatief is ingesteld, zijn personeelsbeleid goed voor elkaar heeft, belang hecht aan duurzaam en energie-efficiënt produceren en ook nog eens veel geld spendeert aan promotie, zowel voor eigen producten als generiek.

Dat laatste gebeurt vanuit het experience center Tomatoworld, waar schoolklassen, politici en ondernemers rondgeleid worden en een blik krijgen in de productiemethoden die in de tomatenteelt worden toegepast en de veelzijdigheid van verschillende tomatenrassen.

”We merken dat we veel waardering krijgen voor wat we doen”, erkent Van Mil. Ook van de jury krijgt het bedrijf een hoge waardering. De ondernemers kregen van het jurypanel een aantal pittige vragen voorgelegd. ”Ze stelden bijvoorbeeld de vraag of we al over bedrijfsopvolging hebben nagedacht. Goede vragen, waar we als ondernemers ook mee bezig zijn.”

Wordt het bedrijf nog een beetje gescherpt door een dergelijk bezoek en de nominatie? ”De prijs maakt ons niet per se scherper, want scherp opereren, dat doen we al. Dat is ook niet de belangrijkste reden dat we meedoen. We zijn voorgedragen, dus willen we wel met een goed verhaal voor de dag komen.”

Toch ziet Van Mil wel voordelen aan de deelname. ”De waardering die we krijgen is hartstikke leuk. En voor ons netwerk biedt dit ook weer voordelen.”

Bovendien hebben de zes ondernemers wel weer zin in een feestje.



’Mensen zitten op de juiste plek’



Jurylid Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, spreekt vol lof over het tuinbouwbedrijf, ’omdat het wat mij betreft een hartstikke mooi bedrijf is’. Hij prijst de bundeling van krachten van de zes betrokken ondernemers. ”Ze hebben de taken heel goed verdeeld naar degene die het beste presteert op een bepaald onderdeel. Natuurlijk zijn er ook onderlinge discussies, maar de mensen zitten op de juiste plek. Dat merk je.”

Dat Greenco tot de top-5 is doorgedrongen, is volgens Jansen zeer verdiend. ”Ze maken hele lekkere producten, die ze ook nog eens op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengen bij de consument. Ze spelen daarmee in op de punten gemak, gezondheid en genieten. Ze doen veel aan marketing.”

Ook de aandacht voor het personeel is dik voor elkaar, merkt Jansen op. ”Als een bedrijf goed loopt, moet je ook genoeg aandacht voor het personeel hebben. Alleen dan kun je in aanmerking komen voor een nominatie, wat ons betreft. Je personeelsbeleid kan je bedrijf maken of breken.”

Bij de rondleiding door het bedrijf viel Jansen op dat de zaken op alle fronten goed geregeld zijn. ”Iedereen kan tomaten kweken en in een mooie verpakking stoppen. Maar het feit dat deze ondernemers ook hun afspraken met hun afnemers goed geregeld hebben, daar blijkt het vakmanschap uit.”



Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.