Home

Achtergrond 98 x bekeken

'We zijn de markt voor maar willen nog verder uitbreiden'

Tomatenbedrijf Greenco werd in 2009 officieel opgericht. Maar de zes ondernemers achter de onderneming timmeren al langer aan de weg in tomatenland, onder meer met de succesformule Tommies.

Het snoeptomaatje Tommie, met opvallende clown op de verpakking, zag ruim vijf jaar geleden al het daglicht. Intensieve marketinginspanningen hebben ervoor gezorgd dat de tomaat inmiddels hoge ogen gooit in Nederland en Duitsland.

Maar na succes stilzitten doen de zes ondernemers achter tomatenbedrijf Greenco zeker niet. In 2010 is, in samenwerking met de Nederlandse hartstichting, het merk Sweet Energy gelanceerd. Een gezonde snack voor de lekkere trek, noemt Greenco dit product, waarvan een deel van de opbrengst ten goede komt van de hartstichting.

Greenco bestaat uit zeven bedrijfsonderdelen, met zes ondernemers. Onder de bedrijfsactiviteiten vallen de teeltlocaties Greenco Production, De Driemaster en teeltbedrijf Van Marrewijk/Van Mil. Daarnaast beschikt het bedrijf over een eigen verpakkingsstation. Samen met The Greenery wordt de verkoop verzorgd.

Het bedrijf is niet onopgemerkt gebleven met zijn inspanningen. Zo sleepte Greenco in 2006 én 2009 de titel ’Greenery-teler van het jaar’ binnen, op de voet gevolgd door een onderscheiding als ’Groenten Versmarketeer van het jaar’ voor marketingman Jos van Mil.

Veel tijd om de successen te vieren gunnen de mannen zich niet. Zoals Van Mil recent beschreef in een interview met weekblad Groenten & Fruit: ”We zijn altijd keihard doorgegaan, dus we hebben geen tijd gehad om achteruit te kijken. We zijn nu een paar stappen voor in de markt, het liefst willen nog een paar stappen verder uitbreiden.”

Die voorsprong behouden is een drive die de ondernemers siert. Het is naast werk en noodzakelijk inkomen ook een hobby voor de ondernemers, getuige het feit dat de marketing grotendeels met creativiteit en inzet van binnen de eigen gelederen is opgezet.

Dat is in 2010 verder geprofessionaliseerd, door de oprichting van een eigen marketingafdeling. Daarmee loopt Greenco in de sector ver vooruit.

Dat alles geflankeerd door de oprichting van Tomatoworld, een high-tech, educatief opgezet informatiecentrum, waarin de inspanningen van de sector en de tomatenteelt tot in detail worden getoond aan bedrijven, media, politici en scholieren.

Maar niet alleen naar buiten toe straalt het bedrijf resultaat uit, ook intern zijn de zaken dik in orde. De medewerkers zijn volgens Greenco trots op hun bedrijf en worden in 2011 uitgedaagd om hun competenties verder te ontplooien.

De enorme drive waarmee Greenco te werk gaat, de innovatieve insteek, de constante vernieuwing en het voorbeeld dat zij stellen naar andere ondernemers toe, is de reden dat het bedrijf naar eigen zeggen thuishoort op de lijst van genomineerden.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.