Home

Achtergrond 1139 x bekeken

Veredelaars houden hoofd koel bij verschuiving areaal paprika

In de telerskeuze voor paprikarassen zijn opvallende verschuivingen te zien, vooral in rood en geel. Rijk Zwaan wint terrein met productieve, vroege rassen, ten koste van Monsanto en Enza Zaden. Toch houden de veredelaars, bij een krimpend marktaandeel, het hoofd koel. ”We willen goed weten wat we in de markt zetten.”

Enza Zaden blijft met de rodepaprikarassen Spider en Viper marktleider in het segment, maar ziet concurrent Rijk Zwaan dichtbij komen door het succes van Nagano, dat in één klap groeide van 8 naar 120 hectare. Toch deed Enza goede zaken met de introductie van twee nieuwe rassen, de E 41.3704 en E 41.3749, goed voor 110 hectare.

Toch verliest Enza terrein ten opzichte van Rijk Zwaan. Het areaal rode paprika van Enza daalt van 535 naar 487 hectare. Monsanto zag zijn aandeel in rood ook flink afnemen. Scoorde het bedrijf in 2010 nog goed met Fantasy en Easy, in 2011 is dat aandeel tot een kleine 70 hectare teruggedrongen. Rijk Zwaan zag, dankzij vroege rassen als Nagano en Saporro, zijn aandeel stijgen van 16 naar 165 hectare.

Volgens Nico van Vliet van Monsanto hebben telers duidelijk gekozen voor rassen die vroeger in productie komen. Dat geldt ook voor het gelepaprikaras Derby. Daar heeft Rijk Zwaan het marktleiderschap van Monsanto overgenomen met de rassen Stayer en Inzell. Monsanto zette de aanval in met het nieuwe typenummer DRS 2571 – dat op termijn de Derby moet vervangen – maar had nog niet voldoende zaadcapaciteit om dat ras vol in de markt te zetten. Volgens Van Vliet is de keuze voor vroege rassen te verklaren uit de goede prijsvorming bij de start van het paprikaseizoen in 2010. ”Wat telers nu proberen, is het onderste uit de kan halen.”

Ook Jan Schoeber van Enza Zaden ziet dat er door telers op vroege rassen is ingezet, maar hij signaleert ook dat er voor meer spreiding in de teelt is gekozen. ”Daarmee kan een teler ook arbeidspreiding creëren en ontstaat er meer geleidelijkheid in aanvoer in het seizoen, waarmee oogstpieken voorkomen kunnen worden”, aldus Schoeber.

Enza en Monsanto zijn voorzichtig om snel te wisselen in rassenaanbod. ”We willen goed weten wat we in de markt zetten”, aldus Schoeber. ”Omschakeling vraagt ook aanpassing in de teeltwijze. We hebben bij Viper gezien dat de overgang te groot was, ook al hebben we telers teelttechnisch aanwijzingen gegeven. Je moet tenslotte wel weten wat je als teler in handen hebt.” Volgens Monsanto is het niet lang vol te houden om blijvend in te zetten op productie, in een markt die overvol is. Daarom zet het bedrijf liever in op de doorontwikkeling van kwalitatieve rassen.

Of registreer je om te kunnen reageren.