Home

Achtergrond 267 x bekeken 2 reacties

Sauerkraut und Marmelade

Kleine producenten kunnen niet meer meekomen? De Mayers hier in het dorp bewijzen het tegendeel.

Casa is Spaans voor huis. Casero betekent thuisgemaakt. In de huidige commerciële wereld worden thuisgemaakte producten snel schaarser en duurder. De reden is, zo wordt ons wijsgemaakt, dat de kleine producent in de wedren tegen de grote niet meer meekan. Nou, dat is echt niet overal het geval.

De familie Mayer (Walter, Helga en Jürgen) die hier in de omgeving woont, bedrijft een thuisnijverheid die heel erg goed rendeert. Ze produceren producten die qua prijs en kwaliteit tegen elke grote naam opkunnen. Verse melk, Paraguayaans kaas, eieren, verschillende soorten jam en dan ook nog die heel traditionele Duitse Sauerkraut. Helga staat ook nog bekend om de taarten die ze op bestelling bakt. En dan hebben ze ook nog vleesvee op een tweede bedrijf.

De Sauerkraut die deze mensen maken, vraagt veel zwaar werk en geduld. Het is een gerecht dat niet een twee drie op tafel staat. De kool wordt fijngesneden, met fijn zout gemengd, het mengsel wordt in een plastic emmer vast aangestampt, een doek erop en dan een deksel van twee, drie kilo erop die het zaakje aandrukt. Dan moet het twee tot drie weken (afhankelijk van de bewaartemperatuur) op een koele plaats staan om te rijpen. Daarna gaat het in een koelcel waar het bijna onbeperkt houdbaar is. Maar de vraag naar dit product is zo groot, dat er geen gevaar is dat het daar lang blijft staan.

Het assortiment jams en confituren dat de familie maakt is aanzienlijk. De belangrijkste zijn rode aalbessen, lukwart, guave, perziken, peren en bananen. Bij sommige wordt veel suiker toegevoegd, bij andere een beetje en bij enkele helemaal geen. In de laatste twee jams die ik noemde wordt een beetje citroensap gemengd om de smaak te versterken. Kunstmatige conserveringsmiddelen gebruiken de Mayers niet. Er gaat een klein beetje schnaps bovenop de jam om deze beter bewaarbaar te maken en mufheid te voorkomen. Een geheel biologisch product dus.

De Mayers realiseren een goed inkomen op grond die sinds 1927 in de familie is. Dit gezin bewijst dat hard werken de moeite loont. De twee plaatselijke supermarkten verkopen alles wat ze produceren.

Hasta la proxima

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Danie. Wat jij beschrijft is een trend, die in Amerika zo'n grote vorm heeft aangenomen dat er meer vraag dan aanbod is. Vijftien jaar geleden heb ik hetzelfde gezien in Minsk, Wit Rusland, een boer die 6 soorten groenten salades maakte. het verkrijgen van de vergunningen bij de president kostte meer tijd dan het organiseren van de verkoop via de niche supers in de stad. In Frankrijk zie je ook overal boerenmarkten die zeer goed bezocht worden en waar ik het gevoel heb dat er goed verkocht wordt. Misschien moeten boeren in dichtbevolkte gebieden (Nederland) zich eens gaan beraden, waar hun toekomst ligt.

  • no-profile-image

    Petra

    Mooi artikel, spreekt mij heel erg aan. Dit omdat ik ook zelf plannen heb om zoiets op te zetten, mis alleen een bank die mij iets tegemoet wil komen. Maar dit fenomeen is bij banken niet bekend en dan wil men ook niets doen, wel erg jammer want het kan een gat in de markt zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.