Boerderij op Maat
Een uniek dashboard
afgestemd op uw bedrijf
Bekijk uw dashboard>

 

Artikel

'SVZ past goed in strategie Cosun'

0 386 Algemeen

Cosun verkoopt twee winstgevende bedrijven. Het verlieslijdende SVZ blijft bij Cosun, zegt directievoorzitter Robert Smith. ”Winstgevendheid is niet het enige criterium. Bedrijven moeten elkaar versterken.”
001_boerderij-image-AGD562596I01.jpg

Cosun verkoopt dit jaar twee winstgevende dochterbedrijven: Nedalco en Unifine Food & Bake Ingredients. Het verliesgevende dochterbedrijf SVZ blijft bij de bietentelerscoöperatie. Het lijkt op het eerste gezicht wat merkwaardig om winstgevende bedrijven te verkopen en een verliesgevend bedrijf te behouden.

Maar volgens directievoorzitter Robert Smith van Cosun past dit in de langetermijnstrategie van Cosun. ”Cosun heeft rond de eeuwwisseling gekozen voor meer focus. Vanaf 2005 is het accent gelegd op het creëren van waarde uit de grootschalige verwerking van agrarische grondstoffen. Daarom hebben we sindsdien dochterbedrijven en deelnemingen verkocht (zie kader). In 1999 kwam 57 procent van onze omzet uit de verwerking van agrarische grondstoffen. Dit jaar, na de verkoop van Nedalco en Unifine, is dat bijna 100 procent.”

Bovendien wil Cosun dat de dochterbedrijven elkaar versterken, zegt Smith. ”Vóór de eeuwwisseling had onze portfolio weinig samenhang. De focus was gericht op diversificatie en risicospreiding. Nu is die samenhang er wel. Al onze bedrijven zijn bezig met energiebesparing, waterzuivering, teeltbegeleiding en de verdere verwaarding van reststoffen. De kennis die we bij de ene dochter opdoen, passen we toe bij de andere. De kennis over diepvriesopslag van Aviko (aardappelproducten) gebruiken we bij SVZ (groenten- en fruitingrediënten). De kennis over biovergisting bij Suiker Unie gebruiken we bij Aviko. Sensus (inuline) heeft SVZ geïntroduceerd bij haar grootste klant in de VS.”

SVZ is het enige dochterbedrijf van Cosun dat verlies lijdt. In 2008 was dat verlies aanzienlijk. Smith wil niet zeggen hoe groot. In 2009 bedroeg het zo’n 3 miljoen euro. Vorig jaar werd net niet quitte gedraaid. Smith: ”In 2005, 2006 en 2007 groeide SVZ sterk. SVZ koopt, net als de andere Cosun-bedrijven, grondstoffen ver vóór de verkoop van de eindproducten. Door de sterke groei had SVZ in 2007 veel ingekocht tegen relatief hoge prijzen. Maar doordat in 2008 goed is geoogst daalde niet alleen de groente- en fruitprijs, maar ook de prijzen van de eindproducten. Terwijl de afzet daalde door de opkomende recessie.”

Ondanks dat SVZ verlies lijdt, past het bedrijf in de strategie van Cosun, zegt Smith. ”Winstgevendheid is niet ons enige criterium. Maar de dochterbedrijven moeten wel beter presteren dan de concurrenten. Om de winstgevendheid van SVZ te vergroten verplaatsen we een deel van de productie in Etten-Leur naar Polen en Spanje. Daar kan SVZ goedkoper produceren.

SVZ concentreert zich op puree en concentraten van groente en fruit. We stoppen met de productie van ingevroren en geïnfuseerde vruchten (Verifruit). In ingevroren vruchten zit te weinig groei. Het rendement is te laag en we moeten te veel investeren om dat te verbeteren.”
SVZ is het enige dochterbedrijf dat geen grondstoffen van akkerbouwers koopt, zoals Suiker Unie (bieten), Aviko (aardappelen) en Sensus (cichoreiwortelen). Terwijl Cosun eigendom is van akkerbouwers die bieten telen.

Smith vindt dat geen reden om afscheid te nemen van SVZ. ”Cosun heeft van de ledenraad de opdracht om waarde te creëren voor de eigenaren. Daar is de strategie op gericht en daar past SVZ in. Door incidentele uitgaven vanwege de reorganisatie maakt SVZ dit jaar nog geen winst. We verwachten wel dat het dit jaar een positief operationeel resultaat boekt. De vraag naar puree en concentraten van groente en fruit stijgt. Volgend jaar draagt SVZ naar verwachting weer bij aan de winst van Cosun.”

Portfolio van Cosun stuk kleiner

Cosun heeft het aantal dochterbedrijven verlaagd. In 1999 had Cosun elf dochterbedrijven of deelnemingen. Vorig jaar waren dat er nog zes, allemaal volledig eigendom. In de tussentijd is afscheid genomen van Unifine Sauces & Spices, de suikeractiviteiten in Slovenië en Kroatië, Advanta (zaadbedrijf), Jonker Fris (groenten) en Theeuwen (champignonsubstraat).

In februari dit jaar is alcoholproducent Nedalco verkocht aan graanbedrijf Cargill, behalve de technische ontwikkelingsactiviteiten. Dit voorjaar wordt Unifine Food & Bake Ingredients verkocht.
Cosun heeft dan nog vier bedrijven: Suiker Unie, Aviko (aardappelproducten, inclusief veevoerproducent Duynie), SVZ (groente- en fruitingrediënten) en Sensus (inuline). De verkoop van Nedalco moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteit. Cosun verwacht dat de verkoop van Unifine eind april is afgerond.

De afslanking is in eerste instantie niet ten koste gegaan van de omzet. In 1999 boekte Cosun een omzet van 1.234 miljoen euro. Vorig jaar was de omzet 1.766 miljoen euro. Door de verkoop van Nedalco en Unifine zakt de omzet dit jaar naar ongeveer 1.500 miljoen euro.

Foto

door Jan Engwerda

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.