Home

Achtergrond 157 x bekeken

Promotie, verpakking en schaalvergroting kunnen witlofsector helpen

Het aantal witloftrekkers loopt gestaag terug. In 2000 waren nog 278. Roel Spruit, voorzitter van de commissie Witlof van LTO Groeiservice, schat het aantal nu op 80. En die hebben het niet makkelijk.

Hoe gaat het in de witlofsector?
”Moeizaam. De kostprijs wordt net of net niet behaald. Zestig tot zeventig uur aan het werk voor een modaal inkomen, terwijl je ook nog met de risico’s kampt. Dat is wat wij doen. Er moet niks misgaan. De laatste jaren hebben we dat aardig onder controle, maar dit jaar niet.”

Wat ging er mis?
”De kwaliteit van de pennen is matig door omstandigheden in het teeltseizoen. Het uitgangsmateriaal is fijner, waardoor je meer wortels per kilo nodig hebt. Dat betekent een verhoging van kostprijs. Bij mij ligt deze nu zeker op 10 tot 15 cent per kilo meer dan vorig jaar. Dit jaar hebben we minder kilo’s en een lagere prijs tot op heden, in vergelijking met verleden jaar .”

Hoe komen witloftrekkers dan rond?
”Interen op vermogens om het hoofd boven water te houden. Vervangingen uitstellen. En een positieve gedachte houden. Na regen komt de zon weer op.”

Waarom gaan jullie dan door met deze onrendabele teelt? 
”Je hebt niet zoveel keus. We zijn ingericht op de witlofteelt en kunnen niet ineens omschakelen naar een andere teelt. Je moet dus wel doorgaan. Er moet eigenlijk wel wat gebeuren, maar we kijken elkaar allemaal aan en doen te weinig. De witloftelers zijn te verdeeld, te veel anabieders en weinig onderling vertrouwen in elkaar.”

Wat zijn mogelijke oplossingen? 
”Schaalvergroting leidt tot kostenverlaging. Maar dat is geen optie omdat er al genoeg product is. Minder produceren zou direct voor prijsverbetering zorgen, maar het is een vrij land: iedereen mag telen wat hij of zij wil. Zolang er voldoende witlof wordt aangeboden, gaan de supermarkten niet meer betalen. Vraag en aanbod bepalen de prijs.
Ik denk dat het product beter moet worden aangeboden in de supermarkt. De witlof verlaat ons erf in prachtig mooie conditie en dan ligt het bruin in het schap. Uit onderzoek blijkt dit veel consumenten af te stoten. Daar is een slag te slaan. Bijvoorbeeld door witlof in geprepareerde folie te verpakken, waardoor het langer mooi blijft. Dat kost meer, maar dat maakt de consument niets uit.
Niet alle supermarkten willen hier echter aan. Dat snap ik niet, want we worden er toch allemaal beter van als witlof goed wordt verkocht? De klachten komen juist bij het onverpakte product. Binnenkort spreken onderzoekers en supermarkten hierover. Verder kan promotie de consumptie stimuleren. Daar zijn we altijd wel mee bezig in de sector. Telers moeten dit zelf bekostigen. Of ze dat willen, is maar de vraag.”

Of registreer je om te kunnen reageren.