Home

Achtergrond 241 x bekeken

Prijsconcurrentie supermarkten slecht voor boeren

De prijsconcurrentie tussen supermarkten is dit jaar zo groot dat gestegen grondstofprijzen niet volledig kunnen worden doorberekend.

Dat blijkt uit een kwartaalrapport van ABN Amro. De supermarkten zien daardoor hun eigen marge dalen maar ook voedingsconcerns en de intensieve veehouderij betalen mogelijk een deel van de tol. Ze kunnen gestegen kosten immers niet volledig meer doorgeven aan de supermarkten.

Supermarkten zien de omzet dit jaar groeien met circa 3,4 procent. In historisch perspectief is dit een normaal groeicijfer. Het gemiddelde over de laatste 10 jaar ligt volgens ABN Amro op 3,5 procent. Verreweg het grootste deel van de stijging komt dit jaar op het conto van gestegen prijzen voor onder andere graan, melk en aardappelen. Normaliter komt het gros van de stijging voort uit een groter verkocht volume.

De voedingsprijzen worden normaliter met een vertraging van enkele maanden doorberekend naar de klant. Ze zijn veel sterker gestegen dan 3,4 procent. De aardappelprijs bijvoorbeeld steeg in enkele maanden met 40 procent. De graanprijs is op jaarbasis verdubbeld. De grootste financier van de land- en tuinbouw in Nederland verwacht net als instituten als de FAO en het IMF blijvend hoge voedselprijzen.

De bank wijst op het grote aantal aanbiedingen en prijsacties in de eerste maanden van 2011. Alle woorden over duurzaamheid en kwaliteit ten spijt, willen supermarkten zich ook in 2011 vooral onderscheiden door een lage prijs.

Of deze focus werkt is de vraag. De harde discounter Aldi verliest volgens marktonderzoeksbureau GfK Panel Services marktaandeel op concurrent Lidl, sinds deze fors investeerde in het versschap. De grootste groeier is bovendien Jumbo, dat het marktaandeel in 2010 zag groeien van 4,9 naar 5,5 procent. De groei van het familiebedrijf zet door naarmate meer vestigingen van Super de Boer worden omgebouwd. Jumbo combineert lage prijzen met een voor Nederlandse begrippen hoog serviceniveau.

Voor voedingsconcerns is het kunnen doorberekenen van grondstofprijzen naar de supermarkten toe essentieel om resultaten op peil te houden. Ze zijn verwikkeld in een bikkelharde strijd om het schap, Albert Heijn heeft een marktaandeel van 33,5 procent en verkoopt 7000 verschillende huismerken. De huismerken vormen nu 50 procent van de omzet van Albert Heijn.

Wanneer de supermarkten hogere prijzen inderdaad niet volledig doorberekenen, kunnen ook veehouders hiervan hinder ondervinden. Voerkosten vormen circa 80 procent van de totale kostprijs, en mengvoerconcerns werken nu al met smalle marges: zij gaan het grootste deel van de grondstofprijsstijging doorberekenen.

Of registreer je om te kunnen reageren.