Home

Achtergrond 1300 x bekeken

Jan Spek Rozen: exclusiviteit boven marktaandeel

Jan Spek Rozen blinkt uit in vooruitdenken. Wat wil de consument over vier jaar voor roos? Met een omzet van ‘slechts’ 1,5 miljoen euro heeft het bedrijf een wereldwijd marktaandeel van naar eigen zeggen 3,5 procent.

Jan Spek Rozen is opgericht in 1890 en geldt als één van de oudste rozenbedrijven ter wereld. Tot op de dag van vandaag is de meervoudig prijswinnende Boskoopse onderneming een familiebedrijf. De directie bestaat uit Erik, Jan en Alex Spek, die het bedrijf runnen met veertien medewerkers.

Het bedrijf richtte zich aanvankelijk vooral op tuinrozen. Vanaf 1948 werd het wettelijk mogelijk nieuwe rassen kwekersrechtelijk te beschermen, en namen de inspanningen voor innovatie verder toe. Vanaf ongeveer 1960 werden snijrozen enorm populair, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Jan Spek Rozen bespeelde de markt met een groot assortiment en wist in 1990 de titel hofleverancier van het Koninklijk Huis te vergaren.

Deels bestond het assortiment uit zelf veredelde en vermeerderde rozen, maar de handelskwekerij werd ook agent voor buitenlandse veredelaars. Sinds het millenniumjaar wordt niet meer met agenten gewerkt.

Onder de succesvolle rassen van de laatste jaren bevinden zich klinkende namen als Sombrero, Quintet, Orchestra en Intense. Het selecteren van de ’moeders’ en ’vaders’ is voor de veredeling van nieuwe rozenrassen essentieel. Over het precieze hoe en wat willen rozenveredelaars liever niets kwijt: dat is het geheim van de smid.

In een 3000 vierkante meter grote kas worden door Jan Spek Rozen jaarlijks 25.000 tot 30.000 nieuwe snijrozenzaailingen uitgeplant en geselecteerd. Na een langdurig en nauwkeurig proces resteren twintig tot dertig stuks die een jaar lang getest worden. Tien tot vijftien rassen blijven uiteindelijk over.

Van elk ras wordt een rozenbed uitgeplant. Kwekers, handelaren, buitenlandse agenten en specialisten van de veiling komen de nieuwe waar beoordelen. Na nog eens drie tot vier jaar testen komen één of twee rassen op de markt, soms wordt geen enkel ras goed genoeg bevonden.

De duur van het proces maakt ook dat veredelaars vooruit moeten denken: welk model roos, en welke kleur en geur wil de consument over een jaar of vier in de huiskamer zetten? Jan Spek Rozen blinkt daarin uit. Het bedrijf claimt een wereldwijd marktaandeel van tenminste 3,5 procent. Niet slecht wanneer je de bedenkt dat de concurrentie vaak acht keer meer personeel heeft en een omzet van meer dan 10 miljoen euro realiseert.

Jan Spek Rozen zegt marktaandeel te winnen met een omzet van ’slechts’ 1,5 miljoen euro en een resultaat van 250.000 euro. De directie zegt financieel conservatief te zijn. Tussen 2000 en 2005 werd fors geïnvesteerd, maar nu is het vooral tijd te oogsten en buffers te bouwen. De rozenteelt is goeddeels uit Nederland verdwenen, naar delen van Afrika en Zuid-Amerika. Jan Spek Rozen richt zich dan ook vooral op het topsegment. Exclusiviteit gaat boven marktaandeel.

Bedrijfsgegevens

Jan, Erik en Alex Spek, rozentelers in Boskoop



Oppervlakte:

2,4 hectare eigendom; 1,1 hectare pacht



Personeel:

veertien arbeidskrachten

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.