Home

Achtergrond 412 x bekeken

Gebroeders Duijvestijn: niet stoppen bij aardwarmte

Duijvestijn in Pijnacker is een bekend tomatenbedrijf. Het levert jaarrond tomaten en produceert bijzonder klantgericht. Daarnaast is het bedrijf druk met energiebesparing. Naast gebruik van aardwarmte wil het dubbel glas testen.

Gevraagd naar het grootste onderscheidende vermogen van het bedrijf van de vier broers, noemt tomatenteler Ted Duijvestijn het accent op afzet. ”99 procent van ons product heeft al een klant voor het geplukt wordt. We kennen de specificaties van de klanten, zoals verpakking en kwaliteit, maar ook hun normen voor de resten van bestrijdingsmiddelen.”

Duijvestijns losse tomaten zijn te koop in winkels van de Britse ketens Tesco en Sainsbury’s. Iets meer dan eenderde blijft op de binnenlandse markt. Dat volume is net iets groter dan de productie voor Engeland. Voor beide markten is een speciale cultivar opgezet van twee zaadleveranciers (Enza en Rijk Zwaan).

Het bedrijf in Pijnacker verpakt in deze periode tomaten van de Spaanse partner Fortuna Frutos. Zo heeft Duijvestijn een jaarrond leveringsrelatie met de afnemers op de Nederlandse markt. ”We kunnen daardoor eigenhandig het moment kiezen dat we overschakelen naar Nederlandse tomaten.” In het Nederlandse seizoen verpakt Duijvestijn bovendien de tomaten voor een cluster van Nederlandse bedrijven.

Die actieve eigen afzetbenadering kan niet los gezien worden van het Coforta-lidmaatschap (The Greenery). Veel kennis en diensten komen vanuit Barendrecht voor verkoop, logistiek of kwaliteitseisen.

Een deel van de strategie wordt ook met andere tomatentelers afgestemd in de telersvereniging SQ-Growers. ”We willen de mogelijkheden verkennen en kijken waar we over vijf jaar staan.”
De broers Duijvestijn staan voor een belangrijke omschakeling. Deze week is de aardwarmte-installatie operationeel.

”Het komende half jaar zullen we de tijd nemen om te bepalen of alles naar behoren loopt.” Daarmee is de zoektocht naar verduurzaming niet afgelopen. Om echt groene tomaten te telen, moet ook de elektriciteitsbehoefte omlaag. ”Ons verbruik stijgt door de warmtepomp straks met een factor 6 tot 7. Dat willen we afdekken met eigen opwekking. We onderzoeken de mogelijkheid met andere telers om een aantal windmolens te plaatsen.”

Bij de energieplannen op het bedrijf houdt Duijvestijn rekening met levering aan mogelijk toekomstige nieuwbouw. Pijnacker heeft forse woningbouwplannen. Die relatie met de omgeving is belangrijk. ”We willen wat teruggeven aan de omgeving. We zien Pijnacker verstedelijken en denken dat het belangrijk is energie te leveren om in de toekomst hier te mogen blijven produceren en investeren.”

De ontwikkeling van de techniek gaat door, ook op het bedrijf. Duijvestijn werkt aan een onderzoekskas, een kas met dubbel glas. Het zou een primeur zijn. Voor het eerst zou dubbel glas op 1 hectare getest worden. Duijve­stijn verwacht daarmee het warmteverlies met 70 procent terug te dringen.”

Bedrijfsgegevens:

Broers Ted, Peter, Ronald en Remco Duijvestijn



13,5 hectare kassen, voornamelijk losse tomaten

afzet via The Greenery (Coforta)

eigen energie-onderzoek en aardwarmtebenutting

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.