Home

Achtergrond 210 x bekeken

FrieslandCampina neemt haar verantwoordelijkheden

FrieslandCampina neemt haar verantwoordelijkheden, zowel op gebied van verduurzaming als wanneer het gaat om het voeden van hongerige monden elders op de wereld.

Dat was één van de punten die directievoorzitter Cees ‘t Hart van FrieslandCampina benadrukte bij de toelichting op de jaarcijfers. Verduurzaming staat naar zijn zeggen al volop in de belangstelling bij de zuivelverwerking. Of dat nu gaat om gebruik van duurzame verpakkingen, energiebesparing en -terugwinning of beperking van de CO2-uitstoot. Verderop in de keten, bij de leden-bedrijven moet het ook meer vorm krijgen, zei hij. Reden is dat steeds meer klanten van FrieslandCampima vragen om een duurzamer geproduceerd zuivelproduct. De huidige verduurzamings- en weidegangdiscussie bij de coöperatie noemde hij een “intensieve en enerverende” discussie. Wel jamnmer is het volgens hem dat, “als je 140 vergaderingen hebt gehad, er nog een 141-ste moet komen.”

Coöperatievoorzitter Kees Wantenaar meent dat nu echter de eerste discussieronde wel is afgerond en dat in de loop van het jaar verdere besluitvorming moet volgen. Hij noemt het “nog te vroeg” om lessen te trekken uit de grote belangstelling voor de 141-ste vergadering in Heerenveen. De verduurzaming moet ook volgens hem hoe dan ook verder.

Nog een maatschappelijke verantwoordelijkheid van FrieslandCampina is volgens ‘t Hart de verdere vergroting van de zuivelproductie door FrieslandCampina. Dat het grootste deel van die productie de Nederlandse grens over gaat, doet daar volgens hem niets aan af. FrieslandCampina produceert essentiële voedingsmiddelen die men in de afnemende landen niet of niet in voldoende mate zelf kan produceren.

Dat het aandeel zuivel in het totaal aan gebruikte dranken gaat groeien, is volgens ‘t Hart niet alleen van belang voor FrieslandCampina, maar ook voor de consument. Melk is wereldwijd goed voor 17 procent van alle dranken. De rest bestaat voor een groot deel uit minder gezonde dranken, zoals alcoholhoudende drank en “dranken die in essentie niet veel meer dan een soort suikerwater zijn,” zei hij. Melk kan daar een goed alternatief voor zijn. Om tegemoet te komen aan verwijten over een te hoog suikergehalte in ook haar drinkyoghurts, is FrieslandCampina al begonnen met een geleidelijke verlaging van de gehalten van deze stof.

Tegelijk met een vergroting van de afzet mikt FrieslandCampina ook op een verdere verbetering van de marges. Die wordt niet behaald met relatief eenvoudige bulkproducten die grote aantallen mensen voeden, maar juist met innovatieve speciaalproducten.

Daarvan wil FrieslandCampina steeds meer gaan maken. Zie de grote investeringen in Beilen en Borculo. Op het eerste gezicht lijken deze dure producten misschien een beperkte bijdrage aan de winst te leveren, omdat die voor een groot deel worden afgezet op ontwikkelde markten, waar de afzet vaak onder druk staat. De werkelijkheid is echter anders, stelt ‘t Hart. De bijdrage aan de winst komt juist vooral van deze producten. Dat valt in de eindresultaten echter vaak niet zo op, omdat op de gewone bulkproducten regelmatig verlies wordt geleden, is de verklaring.

Gerekend naar divisies heeft FrieslandCampina de grootste resultaatverbetering behaald bij de divisie ingrediënten. Daar sloeg een verlies van 20 miljoen in 2009 om in een winst van 99 miljoen nu. Niet alleen de duurdere producten rendeerden beter, ook de standaardproducten.

Ook in de divisie kaas en boter ging het beter, al wordt daar nog steeds verlies gemaakt. Dat komt echter door de koppeling van het resultaat aan de melkprijs. Zonder die koppeling de resultaten positief zijn, stelt financieel directeur Gielen. Het resultaat van de divisie consumentenproducten Europa staat onder druk, grote winstmotor blijft, zoals steeds de laatste jaren, consumentenproducten internationaal.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.