Home

Achtergrond 69 x bekeken

Britse consument houdt hand op de knip

Londen – Britse consumenten houden steeds meer de hand op de knip of zoeken naar koopjes. Bovendien zit er ook minder in die knip.

Voor het eerst in dertig jaar is het besteedbaar inkomen van de gemiddelde Brit vorig jaar gedaald en aan die trend lijkt in 2011 geen einde te komen.

De Brit had vorig jaar een half procent minder te besteden dan een jaar eerder, iets wat sinds 1981 niet is voorgekomen. Dat komt doordat de inkomens minder hard stijgen – of vaak bevroren zijn – dan de inflatie. Die inflatie is inmiddels opgelopen tot een recordhoogte van 4,4 procent, wat mede wordt veroorzaakt door de stijgende voedselprijzen. Daarnaast is de Britse economie niet aan het groeien, zoals in veel andere landen, maar nog altijd aan het krimpen. Nu vanaf 1 april ook de belangrijkste overheidsbezuinigingen, onder meer op de uitkeringen en op het aantal ambtenaren, van kracht worden wordt alleen maar slechter.

Voor de winkeliers is dat slecht nieuws. Onderzoeksbureau Kantar Worldpanel meldde deze week dat de groei van de aankopen is gekrompen naar 2,6 procent. Omdat de inflatie veel hoger is, koopt de Brit dus in feite minder. Kantar Worldpanel tekent daarbij aan dat steeds meer Britten de weg naar de discounters, vooral Aldi en Lidl, hebben gevonden. Van de grote vijf doet alleen Asda, dat bekend staat als prijsvechter en ook een dochterbedrijf van het Amerikaanse Walmart is, het nog enigszins goed. De derde supermarkt van het land, Sainsbury’s, krijgt de grootste klappen.

’’We hadden gehoopt aan het begin van dit jaar de eerste tekenen van herstel te zien maar de neergang bijt veel harder dan we hadden verwacht. We verwachten nu dat dit jaar maar ook 2012 heel moeilijk zullen worden,” zegt Peter Marks, directeur van de Co-op Group, dan ook. De Co-op is de vijfde winkelketen van het land en één van de grootste boeren maar heeft daarnaast een breed pallet andere bedrijven, van begrafenisondernemers tot een reisbureau. ’’Al die bedrijven zullen moeten vechten om hun marktaandeel te behouden.” Dat betekent dan verdere aanbiedingen en kortingen, waar de veel-geplaagde Britse klant dan weer een beetje mee gebaat is.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.