Home

Achtergrond 1606 x bekeken

Boerderij test trekkerbediening

Wegrijden met een trekker kan iedereen. Om echt alle techniek te bedienen is meer nodig. Boerderij testte daarom de meest luxe bedienconcepten op de markt.

Om efficiënter te werken zitten moderne trekkers vol met elektronica voor de aansturing van verschillende onderdelen. Het resultaat in de cabine is een batterij van bedieningselementen voor onderdelen als motor, transmissie, hef, hydrauliek en aftakas. De meest luxe uitgevoerde trekkers hebben ook nog een kopakkermanagementsysteem en een RTK-gps stuurautomaat die soms ook in de trekkerbesturing is geïntegreerd. Elke fabrikant heeft zijn eigen visie om de terminals met menu-structuren, multisticks en druk-, scroll- en touchknoppen in de cabine zo intuïtief en begrijpelijk mogelijk te laten bedienen. Om te beoordelen in hoeverre dit is gelukt, testte Boerderij daarom samen met drie internationale collegabladen (Farmers Weekly, Top Agrar en La France Agricole), de verschillende bedienconcepten op hun logica. Daarbij zijn de kopakkersystemen en RTK-gps stuurautomaten van de trekkermerken vergeleken.

Modernste bediening

De trekkerfabrikanten is gevraagd daarvoor het model met de modernste bediening te leveren, het nieuwste van het nieuwste. Het resulteerde in een testgroep, bestaande uit de Case IH, Puma CVX 225, Deutz-Fahr, TTV 630, Fendt, 828 Vario, JCB Fastrac 7230, John Deere 8345 R, Massey Ferguson 8690 en New Holland T 7070.

Motorvermogen doet niet ter zake.

Motorvermogen doet niet ter zake. De focus ligt immers puur op bediening en wijzigen van instellingen. De modernste techniek is vaak het eerst te vinden in grote series, waarna die later verwerkt wordt in het lagere vermogenssegment. De bedienconcepten gelden daarmee ook als blauwdruk voor de boerenseries die ongetwijfeld zullen volgen.

In Boerderij van dinsdag 22 maart is het uitgebreide, 18 pagina’s tellende verslag te lezen.

  • Of registreer je om te kunnen reageren.