Home

Achtergrond 174 x bekeken

Belgisch systeem trekt Nederlandse telers aan

Het Vlaamse groentemerk Flandria maakt een opmars door in Nederland via een gestage toestroom van Nederlandse komkommer- en paprikatelers bij Belgische veilingen.

Zij ontwikkelen zo een sterkere positie bij steeds grotere afnemers. Het gebundelde Belgische aanbod groeit over de grens door een aanzuigende werking van het sterke Flandriamerk stellen partijen. Hoewel het gaat om vooralsnog beperkte arealen kunnen Belgische veilingen een grotere rol spelen in de prijsvorming.

Belgische en Nederlandse partijen opereren feitelijk al langer op één markt. Het treffendste voorbeeld? Een LTO-bestuurder kan bij het Productschap Tuinbouw praten over stimulering van Nederlands product, terwijl zijn familiebedrijf komkommers levert aan Mechelse Veilingen. Een aantal partijen reageert op de toestroom naar België:

Maarten de Moor, directeur Belgisch bemiddelingsbureau Lava:
”Telers kijken naar Belgische veilingen vanwege de transparantie, de prijsopbrengst en lagere kosten. Daarbij komt dat we met Flandria een sterk label hebben. De laatste tijd is in dat evenwicht de balans naar ons overgeslagen. In België hebben de zes veilingen het aanbod gebundeld. Verdere groei van dat aanbod kan helpen om de markt te maken al is de prijs vooral afhankelijk van internationale zaken.”

Willem Baljeu, directeur Frugi Venta:
”België heeft een prominente positie met een thuismarkt dat eigen product prefereert en een sterk Flandria-merk. Ik denk dat dit merk met name in Duitsland goed staat. De aantrekkelijkheid wordt vergroot door een compleet aanbod te bieden. Daar komt de groei uit Nederland ook vandaan. Wij zijn met ons .NL keurmerk wat dat betreft pas net begonnen.
Door de overstap van Nederlandse telers zal het aandeel geveilde producten wat oplopen in Nederland en België, maar ik weet niet of dat gevolgen heeft.”

Leo van der Lans, tomatenteler:
”Het zijn vooral telers die niet tevreden zijn waar ze zitten. Ik ben er geen voorstander van. Ze zetten een stap terug in de tijd. Wij zoeken het meer in directe relaties met afnemers.We hebben de telersvereniging opdracht gegeven dat op poten te zetten. Ik zie de opkomst van partijen als Mechelse Veilingen met Nederlandse komkommers niet als versnippering. Dat was eerder wel het geval met de splitsing van P- en T-telers bij de Greenery. Dat het aandeel geveild product hierdoor toeneemt hoeft geen voordeel te zijn. De klok wordt vaak misbruikt. In een slechte markt gooien partijen vaak meer voor de klok en gaat de prijs onderuit. We zien veel meer voordeel in het verder weg afzetten van product bij een overaanbod en het afspreken van acties met supermarktketens. Er is overigens ruimte op de markt voor de klok. Die is ongeveer 20 tot 30 procent.”

Ad Klaassen, secretaris van DPA:
”Nederland en België zijn feitelijk al één markt. Handelaren kennen het spel om gebruik te maken van prijsverschillen tussen beide landen. Of het effect heeft op de markt is onduidelijk. Het is een Europese markt waar de prijs door veel internationale zaken beïnvloed wordt. Je kan het vergelijken met uitwisseling van product tussen twee deelstaten in Duitsland.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.