Home

Achtergrond 129 x bekeken

Europa thuismarkt voor Boskoopse veredelaars

Voor bomen- en planten-veredelaar Kolster BV houdt de verkoop niet op bij de deur. De Boskoopse onderneming begeleidt kwekers naar succes. Bij de productie kiest het bedrijf steeds voor ontwikkeling en risicospreiding.

Kolster BV is één van de meest vooruitstrevende veredelaars van snijheesters, potplanten (met name hypericum en hortensia) en bodembedekkers. Niet Nederland maar Europa geldt als thuismarkt voor het Boskoopse Kolster, dat in de markt de merknaam Magical World voert.

In Europa levert het bedrijf vooral zelfvermeerderde producten uit, inclusief de royalties.
Buiten Europa levert Kolster BV plantmateriaal en wordt het geld verdiend met royalties. De internationalisering is snel gegaan. Kolster BV is actief in circa 70 landen, waaronder Duitsland en Engeland maar ook minder gebruikelijke markten als Kenia, de VS en Ecuador. Circa 85 procent van de omzet wordt gerealiseerd met snijheesters. Pas in 2001 maakte Peter Kolster, die de commerciële leiding voert, zijn eerste handelsreis buiten Europa. Nu reist hij drie tot vier maanden per jaar naar landen over de gehele wereld.

Het internationale succes leverde al verschillende prijzen op, zoals een gouden medaille op de tuinbouwvakbeurs Horti Fair in 1997. De formule voor succes schuilt volgens Kolster in de originaliteit van de producten, maar ook de omgang met klanten.

”In ons denken en doen staat altijd het succes van de klant, de kweker, voorop. We begeleiden klanten naar succes door waar gewenst te helpen met het vermarkten, de onkruidbestrijding et cetera. Kolster levert niet alleen een product, maar ook decennia aan opgebouwde kennis. Het lijkt misschien minder commercieel, maar uiteindelijk slaat het succes van onze klant ook weer terug op ons. Een gezonde keten is heel belangrijk.”

Daarbij geldt wel dat Kolster BV nadenkt over de markt. Het veredelingsproces duurt 5 tot 12 jaar, afhankelijk van het product. Voortdurende verbetering en het creëren van een breed en diep assortiment in alle kleuren is dus essentieel voor risicomanagement. ”Niemand kan zoveel jaar vooruit al weten wat in de mode zal zijn.”

Plantgezondheid staat eveneens centraal voor Kolster BV. ”Een product leveren waar een spuitprogramma bij hoort kan niet meer.” Kolster erkent dat de laatste jaren niet gemakkelijk geweest zijn voor de veredeling. ”De naweeën lijken nu voorbij, maar vooral kwekers in het buitenland hebben fors minder geïnvesteerd.” Ook betaalden afnemers soms hun rekeningen niet of te laat. Het bedrijf profiteert nu volgens Kolster echter weer van een toenemende vraag vanuit opkomende markten.

”Seizoensboeketten zijn sinds de jaren 90 in West-Europa uitgegroeid tot een groot segment. Kolster BV was destijds een pionier. In gebieden als Turkije, Midden-Europa en Rusland is het echter een fenomeen dat nu pas zijn intrede doet, en door onze internationale ervaring zijn we goed uitgerust hiervan te profiteren.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.