Home

Achtergrond 241 x bekeken 6 reacties

Biggen van vraag naar aanbod

De biggenmarkt is nu een aanbodmarkt. Dat belooft niet veel goeds voor de prijs.

De biggenmarkt verandert, deels sluipend, deels schoksgewijs. Al lange tijd is merkbaar dat schaalgrootte er steeds minder toe doet. Vijf, tien jaar geleden was het als zeugenhouder met meer dan 500 zeugen geen enkel probleem om van afnemer te wisselen. Grote koppels waren gevraagd, daar kon je overal mee aankomen. Dat resulteerde in een wat arrogante opstelling van de grotere vermeerderaars. ‘Doe jij er geen euro bij, vaste mester? Dan is er voor jou zo een andere’. Dat gemak van wisselen is er niet meer. Jazeker, als je in januari mot krijgt, is er zo een handelaar die een goede prijs betaalt. Maar in augustus is die topprijs wel ineens passé, dan moet de toeslag omlaag omdat de export niet loopt. Krijg je in augustus onmin, dan liggen de afnemers niet voor het oprapen. Dan heb je ook als vermeerderaar met 1.000 zeugen niet zo maar een goede afnemer.
Naast dit proces, aangejaagd door schaalvergroting waardoor het gros van de vermeerderaars grote koppels kan leveren, zie je nu dat meer eisen gesteld worden aan de kwaliteit van de biggen. Het is niet meer voldoende om snuffelvrij te zijn. Mesters en handelaren eisen vaker dat zeugenhouders de dierziektestatus op hun bedrijf monitoren en verbeteren, in combinatie met de uitslagen van bloedonderzoek op het mestbedrijf. Ze dwingen zelfs extra entingen af. Dat was tien jaar geleden ondenkbaar. Toen kon je als mester het maar beter uit je hoofd laten twijfels over de biggenkwaliteit uit te spreken richting vermeerderaar. Dan was je ’m al bijna kwijt.
Waar dit eindigt? In een heel andere prijszetting. Lever je 400 biggen per week, dan is er nu nog standaard een vette toeslag. Die wordt kleiner. Er komen toeslagen bij voor APP-vrij of geënt, Mycoplasma-vrij of geënt en vul zelf de andere ziekten maar in. Kwaliteit wordt bepalend voor de prijs, niet kwantiteit. De biggenmarkt is van vraagmarkt omgeslagen in een aanbiedersmarkt. En dat drukt de prijs altijd.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jan

    Je hebt gelijk als je het over de grote zeugen bedrijven hebt, maar de gemm.tot kleiner dan 300 zeugen kennen dit fenomeen al jaren.
    Blijft wel dat je met 1000 zeugen sneller een stal all in/ all out kunt gaan werken. En zo de biggen altijd (met dezelfde gezondheid) meer waard blijven.
    Dat je bij 1000 zeugen, goedkoper voer in kunt kopen enz.

  • no-profile-image

    knor

    Dat werd ook tijd Robbert, de kwaliteit vd biggen bij veel grote vermeerderaars ( vanaf 1000 zeugen was ronduit matig) behalve bij de fokkers die op duitsland zitten, die hebben al geleerd kwaliteit te maken. De fokkers met 300 zeugen en minder, daar kunnen we kort over zijn: die zijn er over 3 jaar niet meer

  • no-profile-image

    Red Overall

    Misschien is het toch mogelijk om je als kwaliteitsvermeerderaar te onderscheiden in de markt, daarmee een nichemarkt te creeren en daarvan een vraagmarkt te maken. Zorg dat je meer biedt dan wordt geeist en je houdt een voorsprong (betere en uitgebreidere monitoring, goed werkend kwaliteitssysteem, biggengezondheidsgarantie, voercontrole etc. Praat met je klanten en kom erachter wat ze over een jaar willen). En waarom zou je in zo'n nichemarkt niet met 300 zeugen een rendabel bedrijf kunnen runnen?

  • no-profile-image

    mester

    Prima visie Robert,
    Het wordt hoog tijd dat ingezien wordt dat kwaliteit voorop moet staan. Een ondermaats big kan een Pool op den duur ook niks mee dus dat alternatief houdt ook een keer op. Waar blijft Vion met zijn biggenpaspoort waar ik ze al een paar jaar van hoor praten? Die willen geen onrust dat snap ik wel, maar misschien iets voor een artikel?

  • no-profile-image

    Patrick

    Dat vind ik nu eens een tipische reactie van een Nederlands denkende hollander.
    Wat is de drijfveer dat Oost Europeanen mee minder kwalitatief spul weg kunnen ??? Landen die te maken hebben mee veel hardere klimaten en dus sterke en gezonde biggen nodig hebben , dergelijk gedachtengoed is de basis dat de buitenlandse biggenafzet misloopt logisch toch

  • no-profile-image

    Theo Linskens

    Moet bij Robert Bodde de knop niet om ?Hoe kan een redacteur in deze tijd nog over mester en mestvarkens praten.
    Heeft een vleesvarkenshouder de vleesvarkens voor de mest of vlees ?
    Een burger snapt hier toch niets van.
    Men heeft het toch steeds over het imago van de boeren bedrijven.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.