Home

Achtergrond 236 x bekeken

'Ik voer eigen aspergecampagne'

De tuinbouwsector werd dit weekeinde opgeschrikt door een onaangekondigde arbeidscampagne van de overheid. Aspergebedrijf Teboza was ’not amused’ en onderneemt actie. ”We moeten het idee dat Polen ons niets goeds brengen, ombuigen.”

Bent u verbaasd?
”Het heeft me verbaasd en ik heb me erover opgewonden. Ik vind het gewoon totaal absurd wat er gebeurd is. Niemand was van tevoren ingelicht, ook het PT of de LLTB niet. Het kwam als een volslagen verrassing.”

Hoe kan zoiets gebeuren?
”Het ministerie van Sociale Zaken heeft een club opgericht waarvan ze hebben gezegd: ga kijken wat voor toestanden er zijn met mensenhandel en uitbuiting. Probeer die problemen zoveel mogelijk te aan te pakken. In de prostitutie, de bouw, de horeca en vooral ook in de tuinbouw. Die club krijgt een soort carte blanche, maar gaat zonder te beseffen wat gevolgen zijn, een campagne opzetten. Voor iemand het door heeft, staat het in twaalf bladen.”

De campagne is inmiddels uit de lucht.
”De campagne is direct beëindigd, maar was in feite al afgerond. Iedereen in de sector is tegen dit soort praktijken, laat dat duidelijk zijn. Maar volgens mij moet een instantie, die Arbeidsinspectie heet en onder de vlag van overheid werkt, gewoon haar werk goed doen. Dan voorkom je misstappen.”

Wat doet dit met de beeldvorming van de sector?
”We zitten niet middenin het aspergeseizoen. Maar als je in een economisch roerige periode, bij een sector die het afgelopen jaar enorm heeft geleden, met zulke acties komt dan ben je niet lekker bezig. In samenwerking met de sector had dit ook op een andere manier gekund en misschien wel met beter resultaat.”

Snapt u dat asperges onderwerp zijn van de campagne?
”Ik kan me er iets bij voorstellen dat er voor asperges wordt gekozen. Er is natuurlijk nogal wat ophef geweest over een Brabants aspergebedrijf. De ondernemer zit nu achter slot en grendel. Het is een makkelijk en voor de hand liggend verhaal en ligt waarschijnlijk nog het meest vers in geheugen. Maar het hadden natuurlijk net zo goed aardbeien of champignons kunnen zijn.”

U twitterde: Dit kunnen we omzetten in iets positiefs.
”Ik ben gelijk met partijen in contact getreden om voor ons bedrijf een aspergecampagne op te zetten, die we net voor het nieuwe aspergeseizoen lanceren.”
”We kiezen voor een andere aanpak dan we gewend zijn. We moeten wat trotser worden op hetgeen we doen.”

Het werken met Oost-Europeanen heeft de sector ook geen goed gedaan.
”Inderdaad, dat blijft bij iedereen hangen. Wij werken al vijftien jaar met dezelfde mensen, die elk jaar met plezier komen en trots zijn. We moeten dat idee dat die Polen ons niets goeds brengen, ombuigen. Wij betalen in Nederland allemaal verplicht het minimumloon. Het enige verschil met een Nederlandse arbeider is dat die Pool, die exact hetzelfde verdient, een negatieve bijsmaak heeft in de samenleving.”

Is er een figurantentrol voor de Polen weggelegd in de nieuwe campagne?
”Ja, dat zie ik absoluut gebeuren. Hier in regio Peel en Maas hebben we ook filmpjes gemaakt waarin Polen vertellen hoe leuk ze het vinden. Dat moeten we meer gaan doen. Als we niets te verbergen hebben, moeten we transparant zijn. In komende jaren wordt dat alleen maar belangrijker.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.