Home

Achtergrond 439 x bekeken

'Bayer Cropscience blijft innovator'

Bayer Cropscience wil de meest innovatieve ontwikkelaar van gewasbeschermingsmiddelen zijn. Het bedrijf investeert per jaar 700 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling en wil elk jaar twee nieuwe actieve stoffen vinden, aldus Jan van de Voort van Bayer Cropscience Nederland.

Bayer Cropscience ziet zich geconfronteerd met een serieuze uitdaging. Het wordt steeds lastiger en duurder om gewasbeschermingsmiddelen toegelaten te krijgen. Spelers op de markt die wachten tot het patent op een molecuul vrij komt en daarmee vervolgens middelen formuleren, winnen daardoor terrein.

In 1993 was nog meer dan de helft van de middelen op de markt gebaseerd op een gepatenteerd molecuul. Nu is het percentage gepatenteerde middelen gedaald tot minder dan 30 procent.
Volgens de grootste ’off-patent’-speler, het Israëlische Makhteshim Agan, zal de markt voor off-patentproducten sneller blijven groeien dan de markt voor nieuwe producten. Het bedrijf raamt dat tussen nu en 2020 voor ruim 9 miljard euro aan omzet uit nu nog gepatenteerde producten zal vrijkomen voor zichzelf en andere specialisten, zoals Nufarm. Zij profiteren van een productievoordeel voortkomend uit de procestechnologie die sinds de patentering verder is verbeterd.

Bayer Cropscience ziet echter geen reden af te stappen van zijn strategie. Integendeel. Het concern uit Monheim, vlakbij Keulen, verjongt de productportefeuille. Insecticiden met een WHO-classificatie verdwijnen. Het innovatiebudget laat zich vergelijken met dat van concerns die medicijnen maken of in de informatietechnologie actief zijn. Bayer investeert per jaar 700 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling en wil elk jaar twee nieuwe actieve stoffen vinden.

Dat is ook niet vreemd, aldus Jan van de Voort van Bayer Cropscience Nederland, gezien het feit dat de wereldvoedselproductie de komende decennia fors moet stijgen om de groei van de wereldbevolking bij te houden. Het in cultuur brengen van landbouwgronden kan slechts beperkt soelaas bieden, omdat al snel de biodiversiteit in het geding komt.

”De ogen zijn op bedrijven als Bayer gericht. Wij moeten de productie per hectare omhoog brengen.” Met dezelfde reden zet Bayer in op genetisch gemodificeerde tarwe, soja en rijst. Volgens Van de Voort is de organisatie ervan overtuigd dat over vijf tot tien jaar ook de EU een ruimer beleid ten aanzien van transgene gewassen zal voeren. ”Op die ontwikkeling wordt nu op voorgesorteerd.” Het concern verdubbelt de onderzoeksmiddelen van de Bioscience-divisie vóór 2015 tot 400 miljoen euro.

Van de Voort verwacht niet dat Bayer Cropscience door een toenemende focus op opkomende agrogrootmachten als Brazilië en Argentinië zal ophouden te veredelen voor kleine gewassen als knolselderij of, op wereldschaal gezien, aardappelen. ”Voor sommige producten geldt dat het puur financieel-economisch bezien niet zinvol is daar veel geld en energie aan te spenderen. We zijn echter altijd geïnteresseerd in het ontwikkelen en registreren van producten die breed inzetbaar zijn. Bayer wil een groot productassortiment handhaven. Dat is voor Nederland zeer positief, want juist hier kent de sector relatief veel kleine teelten. Ik zie juist ook hier daarom minder dreiging van de off-patentspelers. Nederlandse boeren telen veel kleine gewassen en telen op technisch hoogstaand niveau. Zij willen het laatst ontwikkelde en beste product hebben.”

Van de Voort verwacht voor komend jaar vlakke verkopen, hoewel de lancering van Aviator Xpro en Skyway Xpro, twee nieuwe graanfungiciden, volgens hem wel hoge ogen zal gooien. De middelen houden volgens Bayer Cropscience de fotosynthesecapaciteit van het gewas langer op volle kracht en beschermen beter tegen bladziekten. In de eerste zes maanden van 2011 was de Xpro-productfamilie in Europa goed voor 100 miljoen euro omzet.

Bayer Cropscience is met een marktaandeel van ongeveer 23 procent leider op de Nederlandse markt voor gewasbeschermingsmiddelen. Van de Voort ziet mogelijkheden tot groei naar 25 procent. Veel meer zal het echter vermoedelijk niet worden, aldus Van de Voort.

”Echt enorme zichtbare verschillen met de concurrent kun je maar beperkt maken en dan nog geldt dat niet elke boer of tuinder daarvoor kiest. Grote acquisities zijn gezien ons huidige marktaandeel ook niet mogelijk. Wij geloven wel winst te behalen voor onszelf en de klant door ook steeds meer niet-productgebonden diensten aan te bieden.”

Als voorbeeld van wat het bedrijf Bay-U-Services noemt, is Dress-code. Dat is een online module waarbij boer of tuinder kan uitzoeken welke beschermende kleding hij of zij moet dragen als de chemicaliën van Bayer worden ingezet. Ee andere module helpt agrariërs oplossingen kiezen voor residu in water dat geloosd wordt. Het meest ambitieuze voorbeeld betreft echter het Food Chain-programma. Bayer Cropscience onderzoekt onder meer in samenwerking met ketenpartners waaronder The Greenery de mogelijkheid de houdbaarheidsdatum van producten in de supermarkt te verlengen, door middel van een aanpassing aan fungiciden.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.