Home

Achtergrond 3176 x bekeken

A-ware houdt focus en groeit gestaag door

A-ware, groot in zuivel en logistiek, heeft zich in de voorbije jaren snel ontwikkeld. Het ondernemersbloed stroomt hard. Toch blijft het een familiebedrijf, zegt topman Jan Anker. De kern van het succes ligt volgens hem opgesloten in het motto van ‘doen wat je zegt en zeggen wat je doet’. Daarbij wil het een gewaardeerde ketenspeler zijn in de sectoren food en agri.

A-ware in Lopik is het resultaat van de fusie tussen de kaashandelshuizen Anker Cheese en Bouter Cheese. Met algemeen directeur Jan Anker aan het stuur is A-ware in de voorbije jaren hard gegroeid. Met een omzet van dit jaar zo’n 1,1 miljard euro (waarvan ook een deel niet-zuivel) is het de grootste particuliere Nederlandse zuivelonderneming.

De onderneming heeft negentien locaties in Nederland voor het rijpen, verpakken en ‘warehousing’ (opslag) van vooral kaas. Ook heeft het tweehonderd trucks in het koel- en verstransport. Na de overname van Heuveltrans in Tiel is het bedrijf nu ook actief in andere sectoren van de agrimarkt.

Deze overname past dan ook in de strategie van A-ware om met name de logistieke activiteiten verder uit te bouwen, vooral ook buiten kaas. Andere mogelijkheden worden momenteel bekeken.
De groei heeft tot nu toe in relatieve stilte plaatsgevonden en - in een jaar als 2011 - tegen het economische tij in. Voor Anker is groeien tegen de stroom in een mooie uitdaging. De relatieve stilte houdt hij graag zo.

A-Ware heeft een voorgeschiedenis die teruggaat tot 1962. Toen werd vader Anker zelfstandig ondernemer met een zuivelhandel en winkel. Dertig jaar later, in 1992, kwam zoon Jan op 17-jarige leeftijd in het bedrijf. Hij nam in 2000 de eindverantwoordelijkheid over van wat toen Anker Kaas heette. Het bedrijf groeide aanvankelijk vooral door in kaas: handel, opslag, veredeling en bewaring. In 2008 had het al een opslagcapaciteit van ruim 20 miljoen kilo kaas. Met name in Zeewolde heeft het bedrijf een enorme vestiging.

In genoemd jaar begon ook een lange reeks overnames. De eerste in die reeks was transportbedrijf Wessels. In 2009 besloot Anker om de naam te veranderen in A-Ware en het bedrijf te splitsen in een logistieke poot en een handelsbedrijf. Tegelijkertijd werden de eerste schreden gezet om het bedrijf te verbreden.

Na de vorming van A-Ware volgde in 2010 de overname van kaasopslag en -verpakkingsbedrijf Fresh Support en vervolgens de fusie met de Bouter Group. Dit bedrijf is ook vooral actief in de kaas. Hierdoor steeg de omzet naar zo’n 850 miljoen euro. Dit jaar nam A-Ware eerst Schipper Kaas in Zaandam over en daarna Heuveltrans in Tiel. Terugkijkend op deze wapenfeiten constateert topman Jan Anker dat het bedrijf ‘redelijk de snelheid te pakken heeft gekregen.’ Op de vraag waar hij wil eindigen, volgt gelach. Duidelijk is in ieder geval dat Anker nog niet klaar is.

Per 1 November werd Robert van Ballegooijen aangetrokken als lid van het directieteam. Van Ballegooijen kent de zuivelsector goed, heeft eerder de kaasdivisie bij Friesland Foods geleid en was directeur en mede-eigenaar van bakkerijbedrijf Bart’s Retail. Met zijn aanstelling wil A-Ware het bestuur versterken en tegelijkertijd het bedrijf gaan internationaliseren. Bedrijven van de A-Ware groep zijn wel actief over de grens (zelfs in 26 landen) maar hebben daar nog geen vestigingen. Overnames over de grens hebben ook nog niet plaatsgevonden. In wezen is A-Ware nog vooral een Hollands bedrijf.

Met het aantrekken van Van Ballegooijen wil Anker ook toe naar een ander soort bedrijfsvoering. “We willen zorgen voor meer continuïteit in de bedrijfsvoering en tot betere besluitvorming komen.” Dat roept de vraag op of in het verleden verkeerde beslissingen zijn genomen. “Natuurlijk hebben we die genomen”, reageert hij. Had dat vervelende gevolgen? Anker haalt relativerend zijn schouders op en stelt: “Als we dat niet hadden gedaan, waren we verder geweest dan waar we nu zijn.”

Wat de precieze strategie van A-Ware is, laat Anker in het midden. Wel wil hij kwijt dat A-Ware de logistieke tak verder wil uitbouwen. Het biedt behalve directe groei een uitgelezen mogelijkheid om andere sectoren beter te leren kennen. Ook wil het bedrijf groeien als toeleverancier van de retail.

Deze activiteit kwam in het bedrijf door de fusie met de Bouter Group. Anker wil daar nu mee verder groeien. Andere kernbegrippen in de strategie van het bedrijf zijn: professionalisering, verduurzaming en internationalisering. Groei zal het meest waarschijnlijk verlopen via logistiek en zuivel. In de vleessector ziet Anker zichzelf nog niet direct. “Dan zou ik zelf ook verrast zijn, als ik daar actief in werd,” glimlacht hij.

Naast ondernemer is Jan Anker ook melkveehouder. Niet in Nederland, maar in Roemenië. Via dochterbedrijf Romanian Projects BV heeft hij een deelneming in een melkveebedrijf met nu zo’n 1.000 koeien. Grond koopt hij er met enige regelmaat bij. De Roemeense melkveehouderij is meer dan een hobby; er moet ook geld verdiend worden.

En dat lukt, stelt Anker. “Daar is wel ondernemerschap voor nodig. Het is daar een heel andere cultuur. Soms willen mensen daar helemaal niet ondernemen.” Een droom van Anker is om ook in Nederland een melkveebedrijf te hebben. “We hebben in de Nederlandse melkveehouderij de efficiëntie goed op orde. Ook is er nog een prima groeipotentieel. Met een hogere financieringsgraad kunnen bedrijven nog aardige slagen maken.” Punt van zorg is voor Anker wel dat de melkproductie niet zodanig groot moet worden dat de markt overspoeld raakt.

Profiel
Jan Anker (36) heeft zich, zonder dat veel mensen het doorhadden, ontwikkeld tot de grootste particuliere zuivelondernemer van Nederland. Wie Anker zegt, denkt aan kaas. Dat is kaasopslag, kaasbewerking, bewaring en kaashandel. Ook op logistiek gebied heeft hij zich ontwikkeld tot een respectabele partij. Wie kent niet de vrachtwagens met het A-ware beeldmerk die je dagelijks tegenkomt op de snelwegen?
Anker is naar eigen zeggen een ondernemer met een boerenhart. Anker houdt van de melkveehouderij. Hij haakt ook moeiteloos in op een praktijkdiscussie over de melkveehouderij. Naast A-ware heeft hij dan ook nog een (groot) melkveebedrijf. Niet in Nederland, maar in Roemenië.
Anker wordt geroemd om zijn fijne neus voor ondernemerschap en zijn vermogen om zich zakelijke vraagstukken snel eigen te maken.

A-ware, naam met meerdere boodschappen
A-ware lijkt een simpele engelstalige bedrijfsnaam, zoals je er zoveel tegenkomt, maar over deze naam is lang nagedacht, vertelt topman Jan Anker. In de beginletter komt de familienaam terug, maar er zit ook een knipoog in verwerkt naar A-waren (eerste klas). Daarnaast verwijst het naar ’awareness’ (bewustzijn) en de A van de beste willen zijn, aldus Anker.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.