Home

Achtergrond 301 x bekeken

Nutreco kiest met nieuwe strategie voor toegevoegde waarde en opkomende markten

De verkoop van mengvoeractiviteiten door Nutreco aan ForFarmers past bij Nutreco’s strategie voor de komende vijf jaar: Driving Sustainable Growth.

Nutreco wil de groei toenemend halen uit opkomende economieën en een hoge toegevoegde waarde. Het bedrijf verkocht de laatste tien jaar al vlees-, vis- en fokkerijactiviteiten en gaat nu met vrijwel alleen visvoer en premixen en speciaalvoer verder. Door de nieuwe strategie moet de winst voor aftrek van renten, belastingen en afschrijvingen voor goodwill (ebita) de komende vijf jaar groeien naar 400 miljoen euro. Dat is 170 miljoen euro meer dan de ebita van ‘ten minste 230 miljoen euro’ die Nutreco voor 2011 beleggers in het vooruitzicht stelt.

Als eerste stap is mengvoerconcern Hendrix UTD, goed voor ruim 800 miljoen euro jaaromzet, verkocht. De winst zal volgens topman Wout Dekker voor ongeveer de helft uit overnames moeten komen en voor de andere helft uit toegevoegde waarde. Nutreco heeft een goedgespekte overnamekas van 400 tot 500 miljoen euro.

Voor de divisie die speciaalvoer en premixen maakt, Trouw Nutrition, overnamepartners met een sterke positie in China, Latijns Amerika, Rusland en Zuidoost-Azië. Nutreco wil dat de divisie, geleid vanuit Putten, in 2016 ten minste 50 procent van de omzet in opkomende economieën realiseert. Nutreco bouwt een groot R&D- centrum voor de Europese activiteiten in Nederland, waarmee mogelijk het jaarlijkse budget voor onderzoek, nu 20 miljoen euro, groeit.

Voor de visvoeractiviteiten, vanuit Noorwegen geleid onder de merknaam Skretting, zoekt Nutreco een verbreding van de productportefeuille. Nu richt Nutreco zich vooral op zalm, maar in 2016 moet 45 procent van de visvoeromzet worden gerealiseerd met voer voor andere vissoorten. In de visvoerproductie in het Noorse Averøy wordt 66 miljoen euro geïnvesteerd.

Het gezicht van Nutreco is sinds het aantreden van Dekker in het jaar 2000 en het inzetten van de Rebalancing for Growth strategie in 2004 meerdere malen verbouwd. Het Amersfoortse bedrijf verkocht de sterk cyclisch gedreven vlees- en visbedrijven Pingo Poultry (aan Plukon), Hendrix Meat (Best Agrifund) en Marine Harvest (Gerevan Trading). Nutreco verkocht in 2005 ook een aandeel van 50 procent in het toonaangevende fokkerijconcern Hendrix Poultry Breeders waaruit later Hendrix Genetics ontstond. In 2007 verkocht Nutreco vervolgens na de pluimveefokkerijtak ook Euribrid, een varkensfokkerijbedrijf. De laatste fokkerij-activiteit, Hendrix Broilers (vleeskuikens), komt als onderdeel van Hendrix UTD nu bij ForFarmers.

Het bedrijf deed voor de overgebleven divisies de laatste vijf jaar ook een groot aantal overnames in niet minder dan 17 landen. Zo nam het bedrijf twaalf voerfabrieken in Spanje over van Cargill en acht fabrieken voor de productie van premixen en vitaminemengsels van BASF. In Canada werd een serie mengvoeder en premixenfabrieken overgenomen van Maple Leaf.

De operatie Rebalancing for Growth moest leiden tot meer evenwichtige groei. Dat is volgens Dekker ook gelukt. Het bedrijf werd minder conjunctuurgevoelig, groeide jaarlijks 10 procent in omzet en presteerde steeds gezonde winstcijfers. De beurs is een goede graadmeter voor het succes van het bedrijf. Het bedrijf presteerde in de laatste drie jaar op ABF na het beste van alle beursgenoteerde bedrijven van de AGD-Index.

Zie ook: Nutreco verkoopt Hendrix UTD aan Forfarmers en Nutreco mikt op opkomende markten voor groei

Of registreer je om te kunnen reageren.