Home

Achtergrond 415 x bekeken 13 reacties

Kijkcijfers opkrikken? Film het boerenleven

Het boerenleven is en blijft interessant voor televisiemakers.

De belangstelling die televisiemakers hebben voor het boerenleven is terug te voeren op Boer zoekt Vrouw dat met hoge kijkcijfers de interesse aantoonde voor deze beroepsgroep. Reclamemakers als Knorr en Unox voeren sindsdien graag boeren en boerinnen op, al dan niet gezeten op zwarbonte 'wildwestkoeien' of in prikkelende houdingen voor de oven waarin iets heerlijks met aardappelen staat te pruttelen. Man Bijt Hond schuift ook regelmatig aan bij boeren, liefst excentrieke, zoals boer Frans die zich nooit doucht en bij voorkeur voederbieten eet.

Boerenbruiloft

Sinds een halfjaar zoekt productiemaatschappij Talpa kandidaten voor een nieuw programma: De Boerenbruiloft. Daarin worden niet vijf boeren gevolgd, maar ééntje. Maar die moet dan nog wel gevonden worden. Zoals wel vaker belt men dan met de redactie van Boerderij of we even een kandidaat willen leveren. Nee dus. Maar los daarvan is die ene ideale boer na een halfjaar speuren nog steeds niet gevonden. Hoe kan dat? Bij BZV regent het immers altijd aanmeldingen. Talpa laat weten dat een vergelijking niet opgaat. 'Daar zoeken ze tien boeren en die kunnen heel verschillend zijn. Wij zoeken Die Ene die álles heeft: modern, goed bespraakt, een mooi bedrijf en op tv willen trouwen. En dat is dus heel moeilijk.'

Alleen koeienboeren

Vandaar dat veel boeren onlangs persoonlijk een brief in de bus kregen. Aanmeldingen zijn er genoeg, maar die Ene Boer zit er steeds niet bij. Wat Talpa er in die brief niet bij zegt, is dat ze specifiek een koeienboer zoeken. De reden? 'Koeien zijn voor de kijkers het meest herkenbaar.'
Het doel van dit programma is 'het vinden van ware liefde', stelt Talpa. Maar het primaire doel is volgens mij hoge kijkcijfers halen. En dat wil met het boerenleven meestal wel lukken.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Luna

    Ja, de boerkes van buten wel, maar niet de megastinkers.

  • no-profile-image

    Patrick

    Ik zie het wel iets grootser in . Ben op zoek achter een int. topregiseur om een boerefilm te regiseren naar een senario van mij . Het word een echte cast die zal afspelen in Belgie Duitsland Hongarije en Frankrijk , in dit laatse land word de zwoelsete seine ooit gezien in boerenleven gedraaid gezien de sensuur op Boerderij niet voor inhoudsvermelding vatbaar. Verder word het een cast en een senarioa waar JC Vandamme Satllone of Cruise nog een duim kunnen aan zuigen. Een top aktiefilm van een uitzonderlijk flaboyante int.vlaming .Alles is klaar nog enkel de regiseur maar aub geen Talpa dat is mijlenver te licht voor een film met oscarnominaties. Maar allee Margreet je bent alvast uitgenodigd op de rode loper ... .Als het ongetwijfeld een hit word ga ik onmiddellijk mee pensioen. Hoop dat ze die uitkering nog wel zullen kunnen betalen .

  • no-profile-image

    boertje

    Zoek je nog acteur voor zwoele scene patrick.

  • no-profile-image

    Patrick

    De (vlaamse) actrice is al bekend maar mischiens eens aanmelden bij Margreet voor auditie te komen doen bij haar .

  • no-profile-image

    jantine

    Waarom nou weer auditie doen bij Margreet? Is dat grappig bedoelt of wat? Zelf erger ik mij al lang kapot aan al die reclames en programma's waarbij boeren als idioot worden neergezet. Zogenaamd maken ze een programma gebasseerd op de werkelijkheid. Ik geloof er niks van. Ze gebruiken en misbruiken boeren voor hun kijkcijfers.

  • no-profile-image

    Patrick

    Ik geef je 100% gelijk . De laatste Vlaamse versie trok op niets of moeten we dat anders gaan intrepeteren (?) zijnde de Vlaamse landbouw twee soorten landbouw heeft : De effectieve en de lucratieve . Het soort wereldvreemde overblijvers die er werden vertoond zijn geensinds een positieve weerspiegeling te noemen en geven mij weer dat ,,boer charel"gevoel die programmamakers erbij nemen omdat ze denken dat dit beter scoort . Lijkt mij allesinds niet. Daarom is mijn senario ook van die aard dat ik het nooit ten graai zou geven aan pipoos die enkel maar al te graag dingen verdraaien voor de kijkcijfesr
    Het gaat ook over veel meer dan landbouw , want dat voer je niet uit op een onbewoond (eb)strand bij Bordeaux Landbouwbeelden zou ik herleiden tot enkel positive sfeer en landschaps-beelden en mij meer toeleggen op de passie van landbouw.

  • no-profile-image

    Tom

    Als de media gebruik of misbruik wil maken van het boerenleven om de kijkcijfers voor hun zelf omhoog te halen moet je er voor passen! Goede media probeerd op met goed onderbouwde waarheid een goede weergaven binnen het boerenleven te maken. Ook die onzinnge reclames zijn zeer slecht voor het imago. Onwaarheden maken alles kapot, durf de waarheid naar buiten te brengen! Maar dat zal wel niet intressant zijn! Daarom is het beter dat het gootste gedeelte van de media verdwijnt! Het werkt ook zeer kostprijsbesparend en kun je die tijd beter besteden aan de toekomst voor vernieuwingen en veranderingen. Dan ben je positief bezig en zeker niet met die onzin!

  • no-profile-image

    Agrarier

    Kan Magreet me dan ook uitleggen, waarom er een boerinnen kalender is, waar de meeste "sexuele" poses worden aangenomen,die ver van de werkelijkheid zijn?
    Is dat ook geen marketing? Dat niemand anders het zou kopen? Wie de bal kaatst, kan hem ook terug verwachten.

  • no-profile-image

    Kriticaster

    Ja Margreet doet ook aan marketing.
    Dat is mij nu ook wel duidelijk.
    Ze plant van alles op deze sites, maar een tegenreactie heeft ze nooit over deze onderwerpen!?
    Dat vind ik een gebrek..

  • no-profile-image

    kappen

    wat een gelul weer. Het gaat over tv-makers die zeggen dat ze een eerlijk beeld van de moderne landbouw gaan geven. Maar ze maken er altijd weer iets grappigs van want dat trekt meer kijkcijfers. dara heeft die kalender niks mee te maken. Die wil niet het echte boerenleven te laten zien alleen maar mooie meiden. is heel wat anders. In het colofon staat ook niet Margreets naam daarbij. Dus even terug naar waar het om ging: tv en reclame met boerenleven. wij boeren zijn gewoon kijkcijferkannonnen. Dat we het maar weten. Niet meer en niety minder

  • no-profile-image

    Woopie

    Ja, kappen met die onzin en kijk naar bio, echte bio boeren.
    B.v. Nils Spaans, dit is een voorbeeld voor veel boeren, als ze dan toch koeien willen houden doe het dan zo, deze man prevaleert ecologie boven economie.
    Lees boeren en denk.

  • no-profile-image

    Woopie

    Satire, mooi toch! Je hoeft hier de reacties maar te lezen en het beeld van de klagende boer klopt. Wat maakt het uit, Linda de Mol zet haar zelf ook te kakken met Gooise Vrouwen. Wordt je als politicus in de pers niet neer gesabeld, dan doe je niet mee. Laat ze maar lullen. Als er niet meer over je gelult wordt, dat is pas zielig.

  • no-profile-image

    HERWIN

    de boerenstand moet oppassen dat ze geen vitrine word.Mensen , waaronder Margreet, gaan er van uit dat publiciteit goodwill en begrip kweekt bij de burger, maar in mijn inziens gaat dit averechts werken. Een boer die met Talpa in zee gaat is iemand die overstapt van een Fendt naar een Belarus.
    Laten we de teksten van Bennie Jolink niet vergeten : een boer is een boer,blijft een boer en zal altijd een boer zijn.

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.