Home

Achtergrond 2445 x bekeken

Jumbo en C1000 blijven in verssegment achter bij Albert Heijn

Jumbo neemt C1000 over en krijgt daarmee een marktaandeel van iets meer dan 20 procent, schat marktonderzoekbureau GfK Panel Services. Daarmee wordt Jumbo een sterke nummer twee na Albert Heijn, dat een marktaandeel heeft van ongeveer 30 procent. In het verssegment moet de nieuwe combinatie van de Brabantse familie Van Eerd meer terrein goedmaken.

De zogeheten Fair Share Index laat zien of een bedrijf qua omzet in een productgroep beter of slechter scoort dan in totaal. Albert Heijn kende in 2011 in het verssegment een Fair Share van 109, aldus vakblad Distrifood. Dat betekent dus dat Albert Heijn 10 procent meer versproducten verkoopt dan je op basis van het marktaandeel zou kunnen verwachten.

De Fair Share van C1000 en het in 2009 door Jumbo opgekochte Super de Boer bleven steken op Fair Shares van 105 en 110. Jumbo zelf scoorde slechts 97 punten. C1000 is wellicht mede door de kiloknaller-aanbiedingen wel een uitblinker met vers vlees, waarin het een Fair Share noteert van 140 punten. In de AGF-categorie heerst Albert Heijn met een Fair Share van 113 punten.

De verschillen zijn ook goed terug te zien in de marktaandelen voor productgroepen zoals berekend door het internationale onderzoeksbureau Nielsen. In 2010 kende Albert Heijn bij de afzet van tomaten en paprika ieder een marktaandeel van 38 procent. Bij de afzet van komkommer heeft Albert Heijn een marktaandeel van 33 procent.

Jumbo, Super de Boer en C1000 moeten het steeds doen met een marktaandeel van 19 tot 22 procent, overeenkomstig met hun totale marktaandeel. Datzelfde geldt voor de afzet van fruit. Albert Heijn kende in 2010 marktaandelen van respectievelijk 35 en 34 procent bij de afzet van respectievelijk appels en peren. Ook hier scoort het ”nieuwe” Jumbo slechts 21 procent.

Albert Heijn wijt zijn sterke prestaties in de groente- en fruitsector van oudsher aan het werken met een vaste huisleverancier, Bakker Barendrecht, een dochteronderneming van de Belgische Univer-groep. Bakker Barendrecht praat met categoriemanagers van de supermarkt en stelt met de keten productieschema’s op.

Samen formuleren de partijen gedetailleerde eisen voor de producten, de verpakking en de leveringsfrequentie. Overigens besloot Bakker Barendrecht de inkoop van hardfruit voor Albert Heijn dit jaar af te storen.

Of registreer je om te kunnen reageren.