Home

Achtergrond 189 x bekeken

Honderdjarig FloraHolland bezint zich op haar rol

Coöperatie FloraHolland viert dinsdag, met de koningin, haar 100-jarig bestaan. Het is dit jaar echter verre van rozengeur en maneschijn in de bloemensector. Volgens coöperatie-voorzitter Bernard Oosterom, tevens eigenaar van potplantenkwekerij Sjaloom, zal het jubilerende bloemenveiling zich moeten blijven aanpassen aan de veranderende markt.

In 2010 groeide de omzet van FloraHolland na een zeer moeilijk jaar met 7 procent. Heeft het herstel voor de coöperatie en leden doorgezet in 2011?
”Helaas is van herstel geen sprake meer. De coöperatie verwacht een omzetdaling van 1 tot 1,25 procent. Het verlies is vooral een verschuiving van omzet van FloraHolland-Venlo naar de joint venture met het Duitse Landgard. Per saldo zal de omzet niet ver onder de 4 miljard euro zakken. Voor telers, zowel in de planten als bloemen, was 2011 ronduit slecht. Weinig bedrijven verdienen geld, veel bedrijven teren in op eigen vermogen.”

Waar ligt de oorzaak?
”De economische onzekerheid maakt dat klanten de hand op de knip houden. Daar komt bij dat de waardedaling van bepaalde Oost-Europese munten ten opzichte van de euro de export belemmert, terwijl Oost-Europa juist een groeimarkt was. Ten slotte zien we productie-uitbreiding in Afrika, waar bovendien ook steeds meer het midden- en bovensegment wordt geteeld.”

De coöperatie gaat al 100 jaar om met bedreigingen. Wat moet ze nu doen?
”De coöperatie doet in essentie al 100 jaar hetzelfde: voor haar leden de beste prijs uit de markt halen. Dat blijft ook zo, maar de coöperatie is wel bezig steeds meer diensten te ontwikkelen en internationale leden te werven, en zal deze strategie moeten versterken. De diversiteit aan leden is enorm toegenomen. Bedrijven zijn erg verschillend in omvang en qua afzetmarkt, en FloraHolland moet aan deze verschillen recht doen en helpen afzonderlijke ketens te versterken.”

Telers worden groter en doen vaker direct samen met afnemers. Verliest de coöperatie haar rol?
”Het ledental is stabiel. Siertelers realiseren zich dat het belangrijk is dat de sector vast blijft houden aan één sterke coöperatie die soms, bijvoorbeeld bij de promotie, een regierol kan opeisen. FloraHolland is bovendien een sterk merk, en levert telers zekerheden.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.