Home

Achtergrond 314 x bekeken

Vegetarische Slager richt zich op smaak

Voor de consument is de smaak van vlees doorslaggevend om vlees te blijven eten, zelfs als ze twijfels hebben bij de behandeling van dieren in de ”vleesindustrie”. Om de consumptie te dempen is het daarom van belang tenminste net zo lekkere alternatieven aan te bieden. Dat zegt Jaap Korteweg, eigenaar van De Vegetarische Slager.

Voor Korteweg is het aanbieden van vleesvervangers een ideologische zaak. Zelf werd de biologische akkerbouwer in 1998 tijdens de varkenspest vegetariër. ”Het was de druppel die de emmer deed overlopen”, herinnert Korteweg zich. ”Ophouden met vlees bleek niet eenvoudig. Daarom ben ik me gaan concentreren op lekkere alternatieven.”

Vorig jaar kwam daar De Vegetarische Slager uit voort. Het bedrijf produceert en importeert onder meer plantaardige gehaktballen, saucijzenbroodjes, kroketten, teriyaki, shoarma en kipspiesjes.

Korteweg weigert het eten van plantaardige vleesachtige producten als een tussenweg te zien. ”De smaak is het enige dat telt Het eten van vlees is geen verslaving, het is lekker.”

In de communicatie noemt De Vegetarische Slager nooit zaken als dierenwelzijn, ammoniakuitstoot of andere bedenkingen die Korteweg en zijn vrouw Marianne Thieme hebben bij de productie van vlees. ”Ik houd dat strikt gescheiden. Men krijgt geen honger van verhalen over het tragische leven van een varken. Wij zijn geen actiegroep, maar producent van lekker eten. Alleen daarop willen wij worden beoordeeld.”

De focus op smaak, maakt dat Korteweg klanten bewust producten onthoudt. ”Ik kan plantaardige vleeswaren en worsten verkopen, maar doe dat bewust niet. De smaak is beneden het hoge niveau dat ik wens. Als mensen om ideologische redenen deze producten willen consumeren, vind ik dat prima, maar mijn primaire klant is juist de potentiële vleesverlater.”

De niet-ideologische koper, zal volgens Korteweg maar één keer een vleesvervanger proberen. ”Het imago van vleesvervangende producten is echt verschrikkelijk slecht. Men denkt dat het geen structuur heeft en geen lekkere bijt. Die angst moet je vooral niet bevestigen. Men moet het product zonder gewenningsproces accepteren. Men moet het op smaak kiezen.”

Korteweg heeft regelmatig slagers over de vloer en ziet graag slagers zijn product verkopen naast het vlees. Ze houden hem scherp, komen nadrukkelijk niet om complimenten te geven. De producten liggen vooralsnog vooral bij biologische winkels en delicatessenwinkels door heel Nederland. De supermarkt is naast de slager ook een belangrijke doelgroep. ”Daarmee bereik je de gemiddelde consument.”

Het is echter niet de meest eenvoudige tijd om een relatief duur product (prijs vergelijkbaar aan biologisch vlees) te verkopen, erkent Korteweg. ”Maar ik denk dat zaken als het wereldvoedselprobleem en hoe we met dieren omgaan wel blijvend bij mensen op de agenda staan, dat de meningen hierover wel zijn vastgezet, waarbij ik een kloof tussen samenleving en politiek vaststel. Deze ontwikkeling zal sterker blijken dan economisch ontij.”

Of registreer je om te kunnen reageren.