Home

Achtergrond 119 x bekeken

Telers selecteren organisatie op afzetvisie

De 81 bij coöperatie Coforta opgestapte telers gaan glasgroente verkopen aan wie ze willen. Het coöperatiebelang woog niet meer op tegen het eigen telersbelang. De telers wilden binnen Coforta meer ruimte om zelfstandig te verkopen (aan supermarkten), terwijl de coöperatie vreesde dat dit kannibalisme in de hand werkt. Zij zouden namelijk concurrent worden van handelshuis The Greenery.

De stap maakt ook duidelijk dat telers zich groeperen rondom een afzetvisie. Is dat horizontaal samenwerken of verticaal? Deze 81 telers willen geen handelshuis als tussenpersoon (verticale samenwerking). De ondernemers zijn klaar voor de volgende stap, een directe relatie met winkelketens. Dat kan beter bij Fresq, waar zes telersgroepen dicht op de markt opereren.

De opgestapte telers zien het model van samenwerking met handel als een mislukt model, ze streven ontvlechting na. Dat vreest handelskoepel Frugi Venta ook. Het is kortzichtig om het verticale model af te schrijven, stelt de koepel. Telers redden het niet zonder internationaal handelsnetwerk om de vraag naar Nederlands product te versterken.

Coforta was een afspiegeling van hoe tuinders denken over samenwerking. Tweederde van de ledenomzet is verbonden met het handelshuis en dus verticaal georganiseerd. De vertrokken telers geloofden daar niet (meer) in. Zij kiezen voor een plat model met directe afzet aan supermarkten en werken aan (horizontale) bundeling.

Toch hoeft de sector niet één model weg te gooien, denkt LTO Glaskracht, dat zich steeds sterker profileert op afzet. Het gaat erom dat je vanuit een gebundeld aanbod komt tot verticale samenwerking met de handel.

Door het vertrek van de 81 telers wordt Coforta een sterk verticaal georiënteerde afzetorganisatie. Het lijkt complexer om deze telers te bundelen met telers die zelf de markt willen benaderen.

Of registreer je om te kunnen reageren.