Home

Achtergrond 188 x bekeken

Structuur Fresq niet aangepast

Afzetorganisatie Fresq laat de opgestapte Coforta-telers toetreden tot de organisatie. Een besluit over gevolgen voor het afzetmodel is nog niet genomen. Wel houdt Fresq vast aan de structuur.

Fresq heeft nog niet besloten hoeveel verkoopdochters de afzetorganisatie gaat tellen. Ook is nog niet precies bekend hoe de Coforta-telers commercieel gaan opereren naast de andere 78 Fresq-telers. Directeur Jan de Boer en voorzitter Tom de Bruijn verwachten in januari een besluit.

U bent marktleider voor tomaat en paprika. Gaat uw rol veranderen in bijvoorbeeld crises?
De Bruijn: ”Als de Ehec-crisis in 2012 was uitgebroken zouden we misschien iets zichtbaarder verantwoordelijkheid genomen hebben. We hebben tot nu tot vaak een rol in de luwte gespeeld.”

Waarom kunt u nog niet zeggen hoe u commercieel gaat werken met de Coforta-telers. Bent u nog in onderhandeling daarover?
De Bruijn: ”Als Fresq moeten we binnen de wet blijven. Het zijn nog niet onze leden. We hebben geen inzicht in welke klanten deze telers beleveren.”
De Boer: ”Als ze lid zijn kunnen we echt de diepte in en kijken hoe we het beste de markt kunnen bedienen en met hoeveel verkoopdochters.”

Maar de overgestapte telers zult u toch wel toezeggingen hebben gedaan?
De Bruijn: ”We hebben met ze gesproken hierover, maar er zullen nog wel de nodige gesprekken volgen. We hebben de deur opengezet en daarbij zijn de voorwaarden bekend. Dat zijn dezelfde als wanneer andere telers toetreden.”

Kan dat eigenlijk, groeien met 50 procent?
De Boer: ”We werken nu in de coöperatie met 21 mensen voor 78 leden. Dat gaat onder andere om zaken als ICT, financiële stromen en voedselveiligheid. Het verdubbelen van het ledental vraagt een grote organisatorische aanpassing voor half december.”
De Bruijn: ”2012 wordt een overgangsjaar, waarbij we op een aantal vlakken verder zullen moeten afstemmen.”

Wat is nu de commerciële vrijheid van de verkoopdochters? U stuurt, stelt u.
De Boer: ”Je hoort bijvoorbeeld dat de nieuwe telers verkopers meenemen, maar het bestuur bepaalt welke verkopers hiernaartoe gehaald worden. Wij geven sturing, dat is ons beleid en daarmee opereren wij ook nog eens binnen de EU-regels voor GMO. Iedere verkoopdochter heeft zijn eigen markt, zo wordt dat door klanten ervaren. Soms kan het zijn dat meerdere dochters bij dezelfde klant aan tafel zitten. Door het specialisme en dienstenpakket van de dochters kan dat ook gewoon.”

Is dat ook niet gelijk een duur en ingewikkeld model, met veel verkoopdochters en dus ook veel directies?
De Boer: ”In onze coöperatie doen we het qua begroting met 2,7 miljoen euro op een totaalomzet van 480 miljoen. Ook met onze verkoopkosten erbij zijn we de scherpste in Nederland. We zijn wat dat betreft een wereldspeler.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.