Home

Achtergrond 410 x bekeken

Green Bee moet consument lokken

Veel boeren en tuinders verkopen producten in een eigen winkel of een kraampje aan huis. Om aan meer klanten te komen, kunnen ze zich aanmelden bij The Green Bee. Op deze website zoeken consumenten naar boeren in de buurt bij wie ze rechtstreeks verse producten kunnen kopen.

Aardappelen en uien genoeg op het erf van Addie Timmermans in Raamsdonksveer. Er zijn echter maar weinig mensen die ze bij haar aan huis komen halen. Timmermans en haar echtgenoot doen op hun akkerbouwbedrijf al jaren aan kleinschalige huisverkoop, maar de klantenkring brokkelt de laatste jaren af. “Bovendien ligt ons bedrijf niet aan een doorgaande weg, waardoor een stalletje weinig zin heeft”, zegt Timmermans. Sinds afgelopen zomer staat het bedrijf op The Green Bee. Ze hoopt dat de aanmelding tot nieuwe bezoekers leidt.

Op www.thegreenbee.nl hebben zich inmiddels 1.200 boeren en tuinders aangemeld. Op de site maken zij een account aan en melden ze wat hun assortiment is, wat het kost en wanneer ze open zijn. Ook kunnen ze de beschikking krijgen over een eigen website, webshop en koppeling naar Facebook en Twitter. Consumenten die op zoek zijn naar producenten in de buurt, tikken hun woonplaats in en krijgen een overzicht van alle boerenerven waar ze terecht kunnen voor het kopen van kaas, jam, eieren en andere producten.

Het doel van The Green Bee is binnen een paar jaar met zo’n 2.500 boeren een half miljoen consumenten aan te spreken. “Het initiatief is opgezet omdat boeren wel goed zijn in het maken van mooie producten, maar vaak niet sterk in online marketing, terwijl daar wel een markt ligt”, vertelt Mark Frederiks van The Green Bee. “Het voordeel van The Green Bee is dat boeren zich op een eenvoudige manier online kunnen presenteren, en zelf aan zet blijven.” Aanmelden is gratis. The Green Bee hoopt op termijn verdiensten te halen uit nieuwe initiatieven van boeren die voortkomen uit de aanmelding bij The Green Bee. Gekeken wordt of en hoe ze daar een marge op kan worden gevraagd.

Bezoekers van de site hebben de mogelijkheid zich op een boer te ‘abonneren’. Ze krijgen dan in het oogstseizoen een melding van de boer met een overzicht wat hij heeft geoogst, wat het kost en wanneer ze hun groenten of fruit kunnen ophalen.

De agrarische ondernemers die zich tot nu toe hebben aangemeld, bestaan uit twee categorieën, vertelt Frederiks. “Een klein percentage van de boeren is zich bewust van de kracht van social media, die hebben zichzelf al snel aangemeld. De anderen bereiken we onder meer via publiciteit in de media. Bovendien organiseren we ook boerenmarkten en andere activiteiten om boeren en consumenten te interesseren.”

Marcel Roelofsen uit Grootschermer behoort tot de eerste categorie ondernemers. Op internet kwam hij The Green Bee tegen. Hij bedacht dat dit een goede manier kon zijn om klanten te werven. “Ik verkoop rundvleespakketten en richt mij volledig op verkoop aan particulieren. Inmiddels heb ik mijn klantenkring snel uitgebreid en overtreft de vraag het aanbod. Dat komt trouwens niet alleen door publiciteit op internet, maar ook door een stukje in een lokale krant en door mond-tot-mondreclame.”

De groep consumenten die zelf groente, fruit, kaas, vlees en melk afhaalt op het boerenerf groeit. Voorheen bestond die kopersgroep vooral uit de prijsbewuste klant en het type ‘geitenwollensokken’, dat voor biologische producten kiest en bewust consumeert. De laatste jaren komt er een andere categorie bij: consumenten die willen weten waar de koe in de wei loopt en hoe de tomaten groeien en die ook bereid is daar wat extra’s voor te betalen. “Je ziet een trend van groot, groter, grootst naar klein, beter, best”, zegt Frederiks. “Lokaal produceren en consumeren spreken steeds meer mensen aan.”

Vleesveehouder Roelofsen beaamt dat. Bijna al zijn klanten komen hun vlees zelf afhalen. Ze zijn geïnteresseerd in het verhaal achter de koeien en nemen graag een kijkje in de stallen. “Je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe bewust je bezig bent met lokaal consumeren als je vanuit Amsterdam een half uur in de auto zit om hier vijftien kilo vlees op te halen”, zegt Roelofsen. “Maar het goede gevoel is voor de consument belangrijk. En de prima kwaliteit en smaak van mijn koeien natuurlijk, want die zijn niet te vergelijken met vlees uit de supermarkt.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.