Home

Achtergrond 158 x bekeken 3 reacties

Onderscheiden, daar gaat ’t om

De actie van Belgische varkenshouders tot een leverstop is ‘n signaal, geen oplossing.

‘De lont gaat in het kruidvat’ kopt een groot artikel in Boerderij van deze week. Dat slaat op de actie van de Belgische Vereniging voor Varkenshouders (Veva) die haar leden oproept de komende twee weken geen varkens te leveren aan slachterijen. De opbrengstprijs voor vleesvarkens is al jaren verhoudingsgewijs te laag. Slachterijen en supermarkten moeten maar eens voelen dat het zo niet langer kan.

De VeVa-oproep kan op Nederlandse steun rekenen. Driekwart van ruim 700 mensen wil óók hun varkens vasthouden als ze dat zou worden gevraagd, blijkt uit een poll op boerderij.nl.

De Belgische actie past in een patroon dat niet beperkt blijft tot de varkenshouderij. Zo heeft de Dutch Dairy Board geprobeerd via een soortgelijke actie een hogere melkprijs af te dwingen en zoeken fritesaardappeltelers al jaren naar een manier om aanbod te bundelen om een hogere prijs af te dwingen.

Heel goed aan dit soort acties is dat ze een niet mis te verstaan signaal afgeven: boeren kúnnen niet jaar op jaar onder hun kostprijs produceren. Dat vreet, natuurlijk financieel, maar ook aan het gevoel van eigenwaarde. De VeVa-actie gaat dan ook niet over de prijs, maar over het al vier jaar lang te lage rendement.
Maar de actie is géén oplossing voor het probleem dat zich het best laat samenvatten als een onevenredige margeverdeling in de keten. Dat kan maar op twee manieren: je gaat als individuele boer of met een clubje boeren iets aparts produceren om zo tot een hogere prijs c.q. een betere margeverdeling te komen. Of de bulkproducten vanaf het erf worden opgewaardeerd door een afzetorganisatie in boerenhanden, of dat nu een slachterij, zuivelfabriek of fritesaardappelverwerker is: cruciaal is dat die toegevoegde waarde zich duidelijk onderscheidt van de rest van het speelveld. Alleen zo, samen met een constant streven naar een lage kostprijs, is er zicht op structureel beter rendement.

Foto

Rochus Kingmans

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Boer

    Wat onderscheiden betreft : Het Belgische varken op zich is al onderscheiden : Vleespercentage en uitsnijdingspercentage. Voor dit onderscheiden produkt wordt ook teweinig betaald . Ik blijf het zeggen : groot aanbod , klein aanbod , onderscheiden of wat dan ook . De retail is zo machtig dat zij altijd zullen proberen in te kopen op kostprijs van de producent + 0 € marge . Juist niet laten failliet gaan dus , want het werk gaan zijzelf niet komen doen in de stallen !!! De Retail moet hard aangepakt worden, dat is het enige dat zal helpen .

  • no-profile-image

    lto hater

    schrijft u in opdracht van lto? aan aktie heb je altijd wat en met praten soms Als er maar genoeg boeren meedoen krijg je de fabrieken zover dat ze het een keer aan de andere kant gaan halen [waar VEEL meer rek zit] en onderscheiden van de rest lukt maar met een paar procent van de markt dus is dat geen optie voor de meerderheid en de laaste twintig jaar heb ik er meer zien mislukken dan slagen,en die slagen doen rechtstreeks zaken met consument en daarvoor heb ik inmiddels teveel varkens voor.

  • no-profile-image

    Woopie

    Varkens worden beschouwt als dingen, zolang dat doorgaat gaan er steeds meer mensen minder vlees eten, gelukkig.

Of registreer je om te kunnen reageren.