Home

Achtergrond 214 x bekeken

Kampeerboeren profileren zich

Het aantal boerencampings in Nederland blijft groeien. Om zich te profileren, zijn er steeds meer internetsites waar kampeerboeren worden aangeprezen. Volgende week is de Vakantiebeurs 2011. Ook daar zijn kampeerboeren ruimschoots vertegenwoordigd.

Kamperen bij de boer is hot. Afgelopen seizoen was een topseizoen voor boeren met een camping. Ook voor komend vakantieseizoen wordt een goede periode verwacht. Ondanks onderzoeken die uitwijzen dat kamperen aan populariteit verliest.

Volgens de Stichting Vrije Recreatie (SVR) geldt dat vooral voor grote commerciële campings en blijft de kleine, goedkope boerencamping populair bij het publiek. SVR verwacht zelfs dat boerencampings steeds meer bezoekers zullen trekken.

NBTC-Nipo Research deed onlangs onderzoek naar de vakantietrends voor de komende jaren. Volgens het rapport van het onderzoeksbureau is het kamperen straks uit en zijn wellnessvakanties in. De SVR bestrijdt dat. Het kamperen bij de boer wint nog steeds aan populariteit en het aantal kampeerders op die campings neemt alleen maar toe. De SVR gaat ervan uit dat in het onderzoek alleen de commerciële campings zijn opgenomen. In dat geval kan de SVR zich wel vinden in de uitkomsten van het onderzoek.

De tarieven die op die campings worden gehanteerd zijn immers vele malen hoger dan een vakantie bij de boer. Volgens de SVR is het logisch dat die campings concurrentie ondervinden van bijna even dure arrangementen van hotels en kuuroorden en zeker van de goedkopere boerencamping.

Kamperen is nog altijd in trek bij zo’n vier miljoen Nederlanders, maar vooral door de vergrijzing zal de populariteit ervan beetje bij beetje afnemen, zegt onderzoeker Kees van der Most. Het aantal ouderen groeit explosief en die zijn volgens hem nou eenmaal minder van een vakantie met de tent gecharmeerd dan gezinnen met jonge kinderen.

Hoewel het aantal kampeerders nog altijd veel groter is, neemt het aantal mensen dat kiest voor een wellnessvakantie snel toe. De afgelopen drie jaar ging het om 430.000 Nederlanders, maar uit onderzoek van NBTC-Nipo Research blijkt een kleine miljoen Nederlanders te overwegen in de toekomst naar een spa of een ander kuur- of ontspanningsoord te gaan.

Maar de boerencampings laten zich niet zomaar verstoten door welnessvakanties. Kampeerboeren doen er van alles aan zich te profileren. Traditioneel zijn er twee brancheorganisaties voor kampeerboeren, de SVR en de Vereniging Kampeer Boeren (Vekabo). Maar op internet zijn er verschillende sites die boerencampings aanprijzen.

Zoals boerencamping.nl. De website noemt zichzelf de speld in een hooiberg. Op de website zijn boerencampings in heel Europa te vinden. Op social media-site Twitter prijst de website boerencampings aan en brengt nieuws over de sector.

De websites kamperen-bij-de-boer.com en kamperenbijdeboer.net doen hetzelfde. Op deze en nog meer websites zijn vrijwel alle boerencampings in Nederland te vinden, ruim 1.600 op dit moment. En het aantal blijft groeien. Dagelijks worden nieuwe campings aan de websites toegevoegd, een camping blijft een populaire neventak naast het boerenbedrijf.

Het internet is niet de enige plek om de boerencamping te promoten. Van 12 tot en met 16 januari is de Vakantiebeurs 2011 in de Jaarbeurs in Utrecht. Ook daar wordt de vakantie op het platteland ruimschoots vertegenwoordigd. Uit vrijwel alle provincies zijn er standhouders die kamperen op het platteland in hun omgeving aanprijzen.

Want kamperen in de natuur is populair, blijkt uit het onderzoek naar vakantietrends van NBTC-Nipo Research. Er is een groot potentieel. Op dit moment zijn er 860.000 mensen die interesse hebben in natuurvakanties. In de toekomst kan dat volgens de onderzoekers groeien met 54 procent. Bovendien groeit het aantal vakanties dat Nederlanders per jaar boeken. Ook daar ligt een kans.

Vakantiebeurs

De Vakantiebeurs 2011 is van 12 tot en met 16 januari in de Jaarbeurs in Utrecht. Tussen de grote reisorganisaties, bureaus en gespecialiseerde organisaties in verre reizen naar onder andere Amerika en Azië worden ook de boerencampings vertegenwoordigd. Van Nederlandse kampeerboeren tot kamperen bij de boer in heel Europa. De Stichting Vrije Recreatie heeft er een stand, evenals verschillende provincies die kamperen op hun platteland promoten. Een paardenmelkerij is vertegenwoordigd en verschillende boerencampings tonen hun kwaliteiten aan bezoekers van de beurs. Oostenrijkse boeren prijzen hun campings aan en ook reisorganisaties hebben boerencampings in hun reisgidsen staan.

Voor meer informatie over de beurs
www.vakantiebeurs.nl

Foto

Kelly Lubbers

Of registreer je om te kunnen reageren.