Home

Achtergrond 112 x bekeken

Winstgroei FrieslandCampina

FrieslandCampina heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De netto-omzet nam met 5,5 procent toe ten opzichte van het eerste halfjaar 2009 naar 4,3 miljard euro. De winst verdubbelde naar 156 miljoen euro.

Dit heeft het bedrijf bekendgemaakt. Vooral de verkopen van basis- en speciaalingrediënten aan de voedingsmiddelenindustrie en consumentenproducten in Azië en Afrika droegen bij aan het positieve resultaat.

Minder presteerden de consumentenproducten in Europa. De groep kaas en boter bleef in de rode cijfers. De Noord-Hollandse kaas en Milner deden het goed en het verlies in de divisie kaas en boter bleef beperkt.

De divisie Ingredients ging door een goede marktontwikkeling van 45 miljoen euro verlies naar 43 miljoen winst. Consumentenproducten Europa bleef ondanks een omzetdaling en concurrentiedruk in de zwarte cijfers.

De grote winstmaker was opnieuw de divisie Consumentproducten Internationaal. Die leverde bij een omzet van 1,1 miljard euro een winst van 197 miljoen euro. Dat is ruim 60 miljoen meer dan in de eerste helft van 2009.

De garantieprijs voor de melk van de leden-melkveehouders nam met 16 procent toe tot € 30,25 per 100 kilo melk. De prestatietoeslag zou op basis van het eerste halfjaar uitkomen op € 1,33 euro per 100 kilo melk. Daarmee bedraagt de pro forma melkprijs (garantieprijs plus prestatietoeslag) € 31,58 per 100 kilo melk.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.