Home

Achtergrond 113 x bekeken

Unilever koopt Amerikaans bedrijf

Unilever, producent van consumentengoederen, wil het Amerikaanse bedrijf Alberto Culver overnemen.

Met de overname is een bedrag gemoeid van 3,7 miljard dollar (2,7 miljard euro). Dat maakte het Brits-Nederlandse bedrijf maandag voorbeurs bekend. "We zijn verheugd Alberto Culver over te nemen'', aldus topman Paul Polman. "Deze aankoop is een aanvulling op ons portfolio van haar- en verzorgingsproducenten en zal ons helpen onze wereldwijde sterke positie in deze categoriën verder uit te bouwen.''

Alberto Culver liet maandag weten akkoord te gaan met de overname. Het bedrijf is bekend van de (haar-)verzorgingsmerken als TRESemmé, Nexxus en Simple. De jaaromzet bedraagt 1,6 miljard dollar (per 30 juni 2010) en het bedrijfsresultaat (ebitda) meer dan 250 miljoen dollar, aldus Alberto Culver.

De overname draagt al in het eerste volledige jaar bij aan de winst per aandeel, aldus Unilever. Het concern verwacht "significante'' synergievoordelen. De aandeelhouders van Alberto Culver en de mededingingsautoriteiten moeten nog instemmen met de overname.
Voor Unilever is de overname aantrekkelijk. Het concern versterkt de positie in de markt voor verzorgingsproducten, waar snelle groei en hogere marges haalbaar zijn. Ook haalt het bekende merken in huis.


De eigen persoonlijke verzorgingsproducten zoals Dove, Rexona en Vaseline zijn een steeds belangrijker wordende tak voor Unilever. "Personal Care is een strategische categorie voor Unilever die snel groeit'', aldus Polman. Inmiddels haalt de divisie de meeste omzet binnen voor het concern.

Het is de tweede grote overname die Unilever in de pijplijn heeft zitten. Het concern wacht nog op groen licht van de Europese Commissie voor de overname van de verzorgingstak en wasmiddelen van Sara Lee voor 1,28 miljard euro. Het gaat hier om bekende merken als Sanex, Biotex en Zwitsal. Eind oktober wordt een beslissing verwacht.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.