Home

Achtergrond 98 x bekeken

'Telerspartijen brengen MPS-certificaat groente zelf op de markt'

Introductie van het nieuwe certificaat MPS-Fruit & Vegetables gebeurt door telers zelf.

Het bureau MPS gaat niet de boer op met het nieuwe certificaat, zegt directeur Theo de Groot. Zeven tomatenbedrijven van vereniging Prominent hebben het certificaat inmiddels en MPS is in overleg met telers uit andere productgroepen om meer aanbod te generen. "We wilden eerst aanbod creëren, dan pas kun je de stap maken naar de markt en afnemende supermarkten. De marketing is evenwel aan de telersclubs."

Het nieuwe certificaat is breder dan de bekende voedselveiligheidscertificaten GlobalGap en QS. MPS wil duurzaamheid borgen, betrouwbaarheid, transparantie en hygiëne garanderen. Telers worden daarin beoordeeld. Bedrijven krijgen de Triple A status als het de hoogste score behaalt op alle thema’s. Volgens De Groot is MPS het eerste certificaat met een complete rekenmodule om aan alle supermarkteisen te kunnen voldoen. "Er zijn winkelketens die nu als eis stellen dat een risico-inventarisatie per bedrijf wordt opgesteld. Op gebied van de betrouwbaarheid van registratie schort het nog wel eens."

Voor telers bestaat het voordeel eruit dat het certificaat het mogelijke antwoord is op de veelheid aan supermarkteisen. Het is voor hen nog wel een sprong in het diepe, omdat geen afnemer er nog naar vraagtn. Van een marktintroductie is nog geen sprake. De Groot heeft signalen dat er wel interesse is onder de winkelketens in Europa, mogelijk aangespoord door de bekendheid van MPS bij bloemen. "Beide versgroepen liggen niet ver uit elkaar."

Of registreer je om te kunnen reageren.