Home

Achtergrond 110 x bekeken

Supers zetten 25 procent meer verse groente om sinds 2005

De verkoop verse groente van Nederlandse supermarkten lag in 2009 op 1,5 miljard euro.

Dat is een kwart meer dan in 2005, meldt het Productschap Tuinbouw (PT) in een onderzoek naar groente- en fruitafdelingen in Nederland (Retailtour). Albert Heijn had in 2009 een groentenaandeel van 39 procent, terwijl het voor alle foodproducten een gemiddeld marktaandeel heeft van 32 procent.

De totale Nederlandse groei in supermarktverkopen van verse groente is breed. De enige daler sinds 2005 is bloemkool, waarvan 43 miljoen euro wordt verkocht (44 miljoen euro in 2005). In geld uitgedrukt stijgt de tomatenomzet het snelst, van 121 miljoen euro naar 170 miljoen. De grootste categorie, de slasoorten groeien ook fors van 161 miljoen euro omzet in 2005 naar 207 miljoen euro vorig jaar. Een sterke groeier is de categorie paddenstoel, waar de groei circa 30 procent bedraagt.

De stijging van omzet vers fruit ten opzichte van 2005 lag met 28 procent nog iets boven die voor verse groente. De appelomzet groeide een kwart naar 195 miljoen euro. Daarmee blijft de appel nog net banaan voor. De aardbeienomzet groeide met 22 miljoen euro naar 75 miljoen euro. Dat is een stijging van 41 procent. Ook bij vers fruit heeft Albert Heijn een Nederlands aandeel van 39 procent. Naar verwachting schiet AH dit jaar door de grens van 40 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.