Home

Achtergrond 155 x bekeken 9 reacties

Reorganisatie bij dagvers FrieslandCampina door concurrentiedruk

FrieslandCampina schrapt tientallen arbeidsplaatsen bij de productievestigingen voor dagverse zuivel in Rotterdam en Eindhoven.

Het bedrijf meldt dat dit gebeurt in het kader van een reorganisatie, die nodig is om de forse concurrentie het hoofd te bieden. Volgens FrieslandCampina is geen sprake van gedwongen ontslagen. Wel is het mogelijk dat mensen herplaatst worden in ander werk buiten het bedrijf, zegt een woordvoerder. Volgens CNV Vakmensen gaat het om 65 arbeidsplaatsen die verloren gaan op een totaal van ongeveer 400 medewerkers, FrieslandCampina wil geen aantallen noemen.

Volgens de vakbonden is de reorganisatie vooral nodig omdat FrieslandCampina de concurrentiestrijd om de B-merkproductie niet aankan. Het is al de tweede keer in ruim een jaar dat het bedrijf maatregelen neemt bij de dagverse productie. Bij concurrenten is dit (nog) niet het geval.

CNV Vakmensen geeft de schuld voor de maatregelen aan de supermarkten. Die brengen steeds meer goedkope huismerkproducten (B- en C-merken) in plaats van A-merken onder de aandacht van de consument. Dat werkt, want deze koopt meer goedkope zuivel.
FrieslandCampina ontkent dat het de strijd verliest, maar geeft wel aan dat het goedkoper wil werken. De fabrieken in Rotterdam en Eindhoven krijgen een gezamenlijk management en gaan specialiseren. Rotterdam maakt een goedkoop basissegment, Eindhoven biedt een breder pakket aan.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    student

    nu wanneer de concurrentiedruk hoger is, moet er efficienter gewerkt worden. Was dit belang er van tevoren niet dan?

  • no-profile-image

    gekke henkie

    dit is het begin van het einde.

  • no-profile-image

    rr

    Het is wel triest dat dit pas gebeurt onder druk van de concurentie. Het was beter geweest dat dit uit automatisme reeds eerder was georganiseerd, in het belang van de uit te betalen melkprijs/winst van de onderneming! in plaats van te lopen kankeren op nelie is het meer op z'n plek om de direktie hier om opheldering te vragen waarom nu en niet eerder vanuit efficiency-overwegingen in het belang van de leden veehouders.

  • no-profile-image

    joop

    Het is een logisch gevolg van de verkoop van hun beste A-merk Friesche Vlag , aan ArLa

  • no-profile-image

    gert

    DE NMA NEKT DE BOEREN EN STEUNT DE SUPERMARKTEN

  • no-profile-image

    domme albert

    De concurrentie van de dagverse zuivel verliezen aan de huismerken en de dure toetjes delven het onderspit tegen de goedkope Duitse discounts. En de crisis voor de consument moet nog beginnen.

  • no-profile-image

    joep

    Recent heb ik over onze landsgrens kunnen zien dat enorme hoeveelheden literpakken consumptiemelkproducten ( volle en hafvolle melk, karnemelk en yoghurt ) met truckladingen tegelijk dagelijks naar Nederland worden gebracht.
    FrieslandCampina kan of haar prijs of de kosten ( verlagen ) naar het niveau van de concurrenten. Bij gelijke prijs zullen de grote supermarktketens niet terugkeren omdat het verdeel en heers spel door die bikkelharde inkopers nog steeds mogelijk is ( dank zij een zogenaamd orgaan wat mededinging heet maar verzuimd om in te grijpen ).
    Ingaan op de eisen van deze lieverdjes ( bedoel inkopers) is meewerken aan een nog verdere afkalving van de boerenstand en daarmee ons prachtige platteland.
    Joep

  • no-profile-image

    willem

    Dit hebben we aan Nelie smit kroes te danken, Nijkerk had nooit verkocht moeten worden.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Danone en Müller, zijn nou eenmaal chogemer dan FC, ; LIDL en ALDI zorgen voor de rest!!!... De nederlandse melkveredelaars moeten leren begrijpen dat de ontwikkelingen buiten NL niet stilstaan!!!!!.....

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.