Home

Achtergrond 136 x bekeken

'Positie nemen op verre markten'

De consumptie van groente en fruit groeit harder in Oost- dan West-Europa.

Bedrijven denken daardoor sterker na over deelnames of het zoeken van partners op die markten. Dat signaleert Cindy van Rijswick, analist van de Rabobank. Ze sprak afgelopen vrijdag op het fruitcongres in Tiel naar aanleiding van de vijftigste Fruitcorso.

Zo liggen er kansen op afzetmarkten, maar ook in sterk ontwikkelende productiegebieden, als Polen en Turkije. "Je kunt alleen profiteren als je ter plekke bent. Met alleen Nederlands product vanuit Nederland die markt bedienen wordt het lastiger in de toekomst de positie te behouden."

Van Rijswick signaleert dat de ontwikkeling van Oost-Europese markten gepaard gaat met investeringen in koeling en logistiek. Steeds meer bananen en ander importfruit komt rechtstreeks op de markt en niet langer via Nederland of België. De Nederlandse troef van bundeling van importfruit aan Nederlands product zal in de toekomst daarom minder sterk zijn.

West-Europa blijft een belangrijke markt voor Nederlandse exporteurs. Volgens cijfers van de Rabobank zijn Duitsland en Engeland de twee grootste importeurs van fruit in de wereld. Dat verschaft Nederlandse bedrijven een bijzonder goede uitgangspositie.

Of registreer je om te kunnen reageren.