Home

Achtergrond 53 x bekeken

Multinationals hechten aan klimaat

Nederlandse multinationals hechten steeds meer belang aan de reductie van hun CO2-uitstoot en weten klimaatverandering ook daadwerkelijk tegen te gaan.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd jaarlijks onderzoek in opdracht van het Carbon Disclosure Project onder de vijfhonderd grootste internationale bedrijven.

Het onderzoek is uitgevoerd door PricewaterhouseCoopers. De onderzoekers stelden twee indexen samen, de Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI) en de Carbon Performance Leadership Index (CPLI). Bedrijven scoren goed op de CDLI als ze het onderwerp hoog op de agenda hebben staan. In deze index komen voor het eerst twee Nederlandse bedrijven voor: Philips en Shell.

De CPLI meet de daadwerkelijke resultaten. Hierop krijgen drie Nederlandse bedrijven (Philips, Shell en KPN) een A-rating, de hoogst mogelijke score. Zo heeft KPN de doelstelling om in 2011 voor 100 procent groene stroom te kopen en ontwikkelt Shell expertise op het gebied van ondergrondse opslag van CO2. Philips heeft de doelstelling om de energie-efficiëntie van producten in 2015 met 50 procent te verbeteren ten opzichte van 2009.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.