Home

Achtergrond 110 x bekeken

Markt voor gesneden groente groeit door in crisistijd

De markt voor gesneden groente heeft zich in de laatste crisisperiode verrassend goed gehouden. Volgens een rapport van de Rabobank groeit deze nog steeds, al neemt het groeicijfer iets af.

Bedroeg de groei in 2008 nog 5 procent, in 2009 was dezei iets meer dan 3 procent. Dit jaar daalt de groei nog iets harder, maar blijft die boven de 2 procent in volume.

Volgens de Rabobank blijkt de behoefte aan gemak en gezondheid sterker dan de behoefte om over te stappen over goedkopere onbewerkte groente en fruit. Volgens de bank was een grotere daling verwacht, maar is dit de eerste echte crisis die het product doorstaat. Gesneden groente zijn pas sinds eind jaren '80 op de markt. Ook hebben producenten en supermarkten met acties en kostenbesparingen ingespeeld op de bezuinigingsdrift van de consument.

De Rabobank laat zien dat sinds 2005 de groeicijfers dalen. Dat hoort bij een nieuw product, stelt de bank. Voor de komende jaren gaat de bank uit van een stabiele groei van rond de 4 procent. In landen waar het aandeel al groot is, waaronder Engeland en in minder mate ook Nederland, zal de groei iets kleiner zijn. In Duitsland verwacht de bank een grotere groei tot wel 6 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.