Home

Achtergrond 171 x bekeken

Laat klagen plaats maken voor hoop

Kostprijs-denken levert grijsheid op, aldus Arjen Dijkstra, die doelt op de melkveehouderij en andere sectoren. Hij daagt uit tot anders-denken en te komen tot nieuwe concepten. Met het Rondeel-ei als voorbeeld.

Het was vorige week raak in de melkveehouderij. De week begon met het bericht van FrieslandCampina dat er tientallen arbeidsplaatsen worden geschrapt om de kosten te drukken in dagvers. In het AGD worden diverse producenten van dagverse melk aangehaald. Allemaal hebben ze dezelfde boodschap: de concurrentie verkoopt het product onder de kostprijs. Het lijken wel melkveehouders.

Vervolgens zijn het de melkveehouders zelf die een koude douche krijgen. Nieuwsuur besteedt op dinsdagavond volop aandacht aan een rapport van Wakker Dier over de Nederlandse melkveehouderij. Een verhaal met een zwaar accent op uierontsteking en klauwproblemen. Niet echt een beeld om vrolijk van te worden.

Het kostprijs-denken levert een grijsheid op, waar alleen de prijs telt. Het klagen over opbrengstprijzen in de diverse sectoren van de agrarische sector is hier een gevolg van.

Gelukkig is er zo nu en dan een sprankje hoop. Zo'n sprankje is wat mij betreft het verhaal van het Rondeel-ei. Nota bene een ei geeft hoop. Een ei gold als standaardvoorbeeld dat het voedsel niet duurder was geworden en dat daarom de kostprijs naar beneden moest om te overleven.

Bij de productie van het Rondeel-ei is goed nagedacht over de manier van produceren en daardoor is een nieuw product ontstaan. Voor de distributie wordt geen gebruik gemaakt van de tussenhandel. Er gaan zeven eieren in een ronde doos in plaats van zes of tien in een rechthoek. De doos is gemaakt van kokos en voelt heel anders dan karton. Kortom het hele concept is anders, terwijl we nog steeds spreken over een ei. En de prijs? In de AH liggen deze eieren voor 27 cent in het schap en de ’gewone’ scharreleieren voor 16 cent. Het lijkt mij dat er ook voor melk meer mogelijkheden zijn dan een fooi voor weidemelk. Wie pakt de handschoen op?

Arjen Dijkstra heeft een agrimarketingbureau in Elst

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.