Home

Achtergrond 697 x bekeken 30 reacties

Keuringsdienst van ontwaarden – discussieer mee!

"Boter is boter. Eén pot nat. Zelfs experts proeven geen verschil.” Dat is de les die de gemiddelde kijker meeneemt van de uitzending over boter, vorige week, van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde. Zorgvuldig opgebouwde 'meerwaarde' van duurdere boters smolt weg. Slordig van de televisiemakers, van marketeers die het verhaal niet goed brengen, of ís er gewoon te weinig verschil?

De woordvoerster van Campina die moest erkennen dat boter, goedkoop of duur, uit precies dezelfde FrieslandCampina-fabriek kwam, versterkte het gevoel 'alle boter is één pot nat'.
"Wat een smeuïg verhaal!, de hele boter(zuivel)industrie in een klap uitgesmeerd op een hapklaar uniform toastje." stelt een reageerder dan ook droogjes vast, onder de uitzending.

Gisteravond was de uitzending over sterrenvlees. Het voorstukje deed het ergste vermoeden. Is ook bij varkensvlees alles één pot nat? Die uitzending bleek genuanceerder, hier werden de verschillen juist wel duidelijk uitgelegd.

Halfuurtje televisie vaagt marketing-inspanningen weg

In differentiëren, het verschillend maken of doen lijken van producten, wordt veel moeite gestopt, omdat het een manier is om meer omzet te maken. Een halfuurtje tv en alle moeite van boeren, zuivelindustrie, vleesindustrie en marketingexperts weggevaagd? Dan kan het beter Keuringsdienst van ontWaarden heten.

Wel degelijk verschillen

Bovenstaande is niet erg als er werkelijk geen verschil was tussen de verscheidene producten; maar ís dat wel zo?
De dure boter van Friesland Campina heeft een goed verhaal, waarbij de melkstroom tot bij de bron, tot en met het rantsoen van de koeien, werkelijk anders is. De vetzuursamenstelling is daardoor beter.
Ambachtelijke boter heeft ook een goed verhaal. Behalve de herkomst van één enkele kudde, versheid en kleinschaligheid, werd deze boter vóór het karnen gezuurd. Bij fabrieksboter gebeurt dat erna.
Maar in de televisie-uitzending van de KvW werden deze verschillen niet duidelijk: rantsoen, gras, stal, winter, zomer, zuursel vooraf of achteraf, in de voorstelling van zaken van KvW was alles hetzelfde.
Foodlog wilde de proef op de som nemen; er werd een test met Campina-boter en boerenboters gedaan tijdens een culinair event. Hieruit volgde de conclusie dat KvW steken liet vallen, en dat er wel degelijk grote verschillen zijn (en wie het zelf wil proeven, binnenkort een proeverij).

Dan is er het Stervlees (Good Farming Star-concept). Dit vlees heeft een steengoed verhaal, waarbij werkelijk een stap gedaan wordt in de door de consument gewenste richting: een prettiger leven voor het varken. Het is een verdienstelijke samenwerking van boer, Vion en Albert Heijn om de wedloop naar de laagste kostprijs te ontstijgen. De televisieuitzending van gister helpt sterrenvlees duidelijker te maken, maar het blijft een lastig uit te leggen verhaal.

Kortom, KvW scoort scoorde met de boteruitzending een onvoldoende en bewijst de landbouw in Nederland geen dienst door de zaken over één kam te scheren. Maar laten we ook de hand in eigen boezem steken. De verschillen behoeven allemaal uitleg, en die uitleg was niet duidelijk genoeg.

Beter uitleggen of zorgen dat uitleg niet nodig is?

Vroeger bestonden er 100 verschillende boters (namelijk afkomstig van 100 heel verschillende boeren/boerinnen) en één soort zeep, Sunlight. Nu zijn er 1.000 soorten zepen, shampoos, waspoeders. Maar alle melk wordt gestandaardiseerd, en dus inderdaad, is alle boter bijna hetzelfde.
Boeren zijn generaties lang opgevoed in het maken van een standaardkwaliteit. Uniformiteit werd en wordt betaald, afwijkingen afgestraft. Dus is melk... inderdaad... melk. En dus verschilt de ene ‘soort’ melk niet wezenlijk van de andere soort. En een varken is niet anders dan een ander varken. Tot ver in het productieproces wordt alles in het werk gesteld om product uniform te maken, om maar schaalvoordelen te kunnen behalen. Dus veel van de verschillen zijn ook slechts cosmetisch.
De lijnzaadmelk van FC en het Sterconcept van Vion zijn eerste voorzichtige schreden op het pad van differentiatie bij de bron, bij het boerenbedrijf. Maar kennelijk – zo is gebleken - zijn de uit differentiatie voortvloeiende verschillen nog lastig aan de consument uit te leggen. Of zijn ze gewoon niet onderscheidend genoeg?

Reden genoeg voor discussie over dit onderwerp. Wat vindt u van differentiatie bij de bron?
* Onzin
Differentiatie bij het boerenbedrijf is onzin. Als aan productdifferentiatie gedaan moet worden, dan zoveel mogelijk aan het einde van de keten, want schaalvoordelen door uniformiteit (bij verzamelen, verwerken etc.) zullen altijd belangrijker zijn.
* Een kans, maar verhaal moet beter
Differentiatie bij het boerenbedrijf is een kans, maar echt onderscheid (zichtbaar / duidelijk proefbaar voor de consument) is te moeilijk of duur: we moeten het vooral beter uit gaan leggen.
* Een kans, maar verschillen moeten groter
Differentiatie bij het boerenbedrijf is een kans, we moeten de verschillen nog veel groter maken zodat het duidelijk zichtbaar of proefbaar is. Dan legt het zichzelf uit.

Discussieer mee!

Wat antwoordde u en waarom? Laat het weten in de discussie!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    fozzy Bear

    Waarom diferentieren als we 60 tot 70 % van de productie exporteren.

  • no-profile-image

    Monique Vos

    Ik heb getwijfeld tussen "Een kans, maar verhaal moet beter" en "Een kans, maar verschillen moeten groter" maar toch voor de laatste gekozen. Als je voor een luxe-artikel betaalt, dan wil je toch iets extra's op je bord. Zie het als een biefstuk in vergelijk met een biefstuk van de haas. Niet alleen voor de boer, ook voor de klanten zelf zijn de tijden veranderd. Er is namelijk een steeds groter wordende groep klanten die zich een "luxe" stuk scharrelvarkensvlees niét kunnen veroorloven. Maar deze mensen willen ook graag een stukje vlees op hun bord en zullen genoegen (moeten) nemen met Kiloknallers of iets vergelijkbaars. De klanten die zich wel scharrelvarkenvlees kunnen veroorloven willen dat ook graag bewezen hebben. Verpakkingen op zich maken al genoeg reklame maar de klant moet het ook aan een betere kwaliteit van het artikel kunnen merken.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Dat zeg je mooi Josien: 'Vroeger bestonden er 100 verschillende boters (namelijk afkomstig van 100 heel verschillende boeren/boerinnen) en één soort zeep, Sunlight. Nu zijn er 1.000 soorten zepen, shampoos, waspoeders. Maar alle melk wordt gestandaardiseerd, en dus inderdaad, is alle boter bijna hetzelfde.'

    Waarom differentieren als we het overgrote deel exporteren? vraagt Fozzy de Beer. Omdat 40% heeeel veel is en te verkopen valt in een verwende markt. En omdat die andere niet in Afrika, maar om de hoek wordt verkocht. En omdat ik het als consument - van boeren heb ik geen pest verstand - iedere dag hetzelfde zat ben. Jeemig, wat een kansen. Er is nog een reden. Omdat 40% heel veel is (he, dat zei ik al). En (dat zei ik nog niet) omdat die andere 60% veel goedkoper door een buitenlander te maken valt als het niet meer dan bulkwaarde heeft. Of je moet echt professioneel zijn; dan lukt het in NL ook nog wel. Een stuk of 10 boeren voor dat deel van de productie is echt zat.

  • no-profile-image

    Han

    Josien. Het verhaal is goed zo lang het de verschillen duidelijk maakt en de aantoonbare plussen en minnen (smaak, smeerbaarheid, gezondheid etc.) aanvoert is het o.k. Maar als het veschil af moet hangen van het >verhaal< wordt ik achterdochtig. Klopt het verhaal wel met de werkelijkheid?? Is er een verschil of is dat er alleen maar op de reclame billboards? Begrijp me goed als de grachtengordel boter van boterbloemen weiden wil Best zullen ze moeten betalen net als scharrelvlees. Dit heeft niets te maken met kwaliteit of gezondheid, is puur een extra productie eis (geestelijke gezondheid) van de consument We hebben dit soort problemen al eerder aan de orde gehad maar dan in het kader van comfortvlees scharrelkip, weidekoe etc. voor mij extra productie eisen en geen extra product eisen (gezonder, lekerder). Hier is het verhaal zeker ondersteunend, maar beweer niet dat dit voor de consument gezonder is. Dick heeft gelijk als hij stelt voor deze extra markt maar een handvol bedrijven nodig is in Nederland.

  • no-profile-image

    Thomas Verhagen

    Met alle respect, de uitzending van donderdag 16 september over het sterrensysteem was erg interresant. Geen onwaarheden en verwijten. De burger kan kiezen, de varkensboer levert het!

  • no-profile-image

    koetje

    We exporteren 60%,we importeren 25% van onze zuivel.Als je met een goed verhaal op basis van natuur(weidemelk,weidevogels,ganzen enz.) nu een deel van die 25% terug kunt pakken is er ook al weer wat gewonnen.Het hoeft toch niet alleen door de smaak bepaald te worden?Daarom heb ik ook op de tweede optie gestemd.

  • no-profile-image

    down under

    Thomas, geen onwaarheden, o.k. daar moet ik met instemmen, voor een argeloze burger, wel te verstaan! Er gaan wel een aantal belangrijke punten effe tussen de neus en lippen door. Ik noem een meerprijs van 8 cent per kilo. Dit is wel karkas gewicht en niet zoals gezegt wordt vleesgewicht! => consument/burger denkt nu: waar praten we over, nog geen duppie! Erik Vorenkamp moet zichzelf corigeren maar een oplettende ondernemer/varkensboer hoort dit met grote scepcis aan: we gaan nog niet door berekenen totdat..... Lees/luister => als de consument (dus niet de burger!) niet bereid is om te betalen dan is het jammer voor de boer maar wij geven niets af! Verder, ik kijk graag en met grote belangstelling naar de Keuringsdienst van Waarde, en kan ze weinig betrappen op genuanceerde journalistiek maar met deze uitzending krijgen ze toch min punten. Waarom? Nou heel een voudig, het stukje wat in Engeland is opgenomen, is wel in hartje zomer van Engenland. Hoeveel maanden van het jaar ziet het er dan zo uit? Zelf gok ik op een maandje of drie en voor de rest van het jaar is het er modderig, nat, koud en als het effe tegen zit ligt er zelfs sneeuw! Laat dat dan ook zien!!!! Een ander punt wat met dat "outdoor farming" niet aangesneden wordt maar waarmee wij met om de oren geslagen worden is het milieu! Een varken is een zindelijk dier en maakt zijn toilet in een hoek (van de stal of weide, maakt niet uit) Eén regenbuitje en alles spoelt zo de sloot in! => waarom mag dat dan wel? Over het voer maar niet gesproken want ook voor de outdoor farming geld maar één wet, en dat is die van de economie! Dus dat voer wordt ook van elders gehaald! Volgend punt wat me opviel in de uitzending is bio-securatie. Niet gezien? er liep een hond tussen de varkens! Ja en??? zegt nu die argeloze burger weer. Antwoord: zoönose => overdracht van ziektes! Ook hier wordt weer volledig aan voorbij gegaan! Tot slot wil ik nog reageren op de eindconclusie van die limburger in gaan; "het eenigste wat ze nog missen is die krul" => is een questie van stoppen met couperen! Kan heel goed, doe ik immers ook en als alles gezond is en zich lekker voelt dan is dat geen enkel probleem.

  • no-profile-image

    natuurboer

    Welke en hoeveel boeren in Nederland zullen onderscheidend kunnen produceren. Vrijwel alle Nederlandse akkerbouwers in Nederland zullen dat niet kunnen en zullen aan deze discussie helaas niet mee kunnen doen. Of het zou tafelaardappelen kunnen zijn, maar dat beslaat maar ca 3% van het Nederlandse akkerbouwareaal. Onderscheidend melk produceren zou interessant kunnen zijn voor enkele zelfkazende melkveehouders met huisverkoop. Maar dan moet ja als melkveehouder wel dicht bij de consument wonen. Ik zie nog niet direct een Randstedelijke consument naar Noord-Groningen reizen om daar bij een zelfkazende melkveehouder een kilootje kaas te halen. Grove tuinbouw idem dito. Volgens mij blijft alleen over, dat grondloze boeren onderscheidend zouden kunnen produceren. Varkens, kippen, tomaten en komkommers om daar een paar van te noemen. En alleen die groep boeren krijgt de laatste tijd ook de meeste media-aandacht heb ik gemerkt. Is het wel zinvol om dit soort discussies te voeren, welke op een veel te smalle "landbouw"basis berusten?. En waarmee het gros van de Nederlandse boeren aan de zijlijn wordt geplaatst.? "Onzin" heb ik dus gestemd.

  • no-profile-image

    onno

    Als je wilt differentieren moet je je ook differentieren en niet op basis van alleen een goed verhaal. Zuivel maken met veranderde vetzuur samenstelling is vrij eenvoudig, smaken veranderen is ook niet moeilijk.
    Maar zuivel verkopen onder de noemer, weidemelk bijv, is nonsense. De amsterdammer op 3 hoog achter ziet in de polder immers niet een koe buiten. en hoe met het dan in de winter? Is de melk dan van mindere kwaliteit? Marketing technisch gezien een absoluut drama.
    Als we naar Danone kijken, die maken alleen maar drankjes, bijna dan, die hebben zich zeer duidelijk gedifferentieerd.
    Zoiets kan ook met andere producten. Maar de verschillen moeten dan wel duidelijk zijn.

  • no-profile-image

    josien kapma

    Ik lees argumenten voor en tegen differentiatie. Of de verschillen beter uitgelegd moeten worden of gewoon veel groter moeten, dat gaat ongeveer gelijk op in de poll.

    De beperkingen blijken ook onmiddellijk. Natuurboer, dat je er zelf niet direct iets aan hebt, is toch geen reden ergens niet voor te zijn?

  • no-profile-image

    natuurboer

    Josien, ik heb het in mijn vorige reactie blijkbaar niet goed verwoord. Het oordeel en stem die ik in de poll op deze weblog gegeven heb, is op basis van de gehele keten. Van producent tot consument. In deze weblog gaat het echter voornamelijk over dierlijke productie en bijbehorende poll. Maar dan kan er m.i. alleen een oordeel komen over een halve keten. Dierlijke productie gaat namelijk vooraf met plantaardige productie in de vorm van veevoer. Er hoort dus nog een stuk keten bij. Daar aan toegevoegd omvat de plantaardige productie van veevoer ongeveer de zelfde tijdspanne als de uiteindelijke dierlijke productie. Ofwel de tijdspanne van een (zaad-) graankorrel tot de trog ( veevoer) voor de varkensbek is even lang als de tijdspanne van de vretende varkensbek tot het karbonaadje op het bord van de consument. De differentiatie als sterrenvlees begint dus pas halverwege de keten. Ik kijk even anders naar differentiatie dan in deze weblog beschreven is.Veevoer speelt een belangrijke rol in differentiatie van dierlijke productie. Van de wijze waarop veevoer voor de bek van het dier wordt gebracht tot de samenstelling van het veevoer. Neem de smaak van boter. Geef een melkkoe uien door het voer en de boter smaakt naar uien. Met koolraap door het veevoer voor de melkkoe en de boter smaakt naar koolraap. Oordelen over onderscheidend produceren in de keten zal n.m.m. inclusief veevoer moeten zijn.
    Maar ja, veehouders hebben maar één wens en dat is bulkproductie van veevoer. Veel van hetzelfde en zo goedkoop mogelijk. Waardoor differentiatie een stuk moeilijker zal worden. Ik begrijp niet goed waarom de productie van veevoer in nevelen gehuld blijft, wanneer het bespreken van de wijze van onze voedselproductie aan de orde komt. Terwijl veevoer ca 75% van de plantaardige productie betreft.
    Daarom vond ik mijn "onzin" keuze in de poll zo gek nog niet. Volgens mij kan het maken van differentiatie pas plaatsvinden vanaf halverwege tot eind van de keten.

  • no-profile-image

    josien kapma

    Natuurboer, daar heb je een interessant punt. Want differentiatie, échte differentiatie, lukt dus helemaal niet vanaf halverwege de keten, met miniscule verschillen in vergelijking met gangbaar. Als het varkenslapje of de boter écht anders moet smaken moet er niet alleen een luchtiger stal of een halve meter extra ruimte zijn, of een wat kleinschaliger karnproces, maar moet er meer gebeuren. Dan moet de het hele rantsoen op de kop, en de genetica van het dier eigenlijk ook nog. Als je dat in ogenschouw neemt, zijn er wel degelijk ook kansen voor akkerbouwers en toeleveranciers.

    Alleen dán lukt het om voor de consument proefbare verschillen aan te brengen. Natuurlijk is dat zeer duur, zeer risicovol. Toch zie ik een groep consumenten die er waarschijnlijk interesse voor zou hebben. En zelfs vele respondenten van de poll zien iets in grotere verschillen..

    Als ik zie hoe lastig de introductie van tussensegmenten verloopt, denk ik dat het niet mee zal vallen.

  • no-profile-image

    Han

    Onno. Goed dat ik eerst even de reactes doar nam. Ik had nl. een gelijk verhaal in mijn hoofd als de jouwe. Zogauw bij >kwaliteit< een >goed verhaal< moet, is de kracht van het product weg en is het verhaal en / of de verpakking het verschil en niet de kwaliteit. Ik heb dan ook niet gestemd op de stellingen, zijn me te vaag te niets zeggend.

  • no-profile-image

    josien kapma

    Han, dan past de laatste toch juist best wel goed bij jou? Meer, zichtbaar, verschil, zodat een verhaal niet of nauwlijks meer nodig is..
    Wie heeft trouwens de uitzending over melk gezien? De melk van Lidl bleek zonder koeling na 9 dagen nog in orde te zijn. "Niet bedorven maar toch zit er een luchtje aan", zei men op Twitter. Het lijkt te gaan om microfiltration.
    Mensen vertrouwen het niet meer als iets niet natuurlijk is, en zelfs niet als het allemaal wel in orde is. Ik las trouwens wel waardering voor het feit dat Arla open was over eht produktieproces.

  • no-profile-image

    onno

    Uiteraard kan melk na 9 dagen nog goed zijn. Micro filtration of nanofiltration heeft er niet zoveel mee te maken. Alleen een nieuwe vorm van UHT behandelig.
    Mcdonalds heeft dat zijn leveranciers verplicht gesteld.
    Arla is wat opener over zijn produktie proces, omdat ze een x aantal jaren geleden voor de Deense rechtbank geweest, omdat de "dagverse" melk een week oud was. Nu dus niet meer. Er worden bij sommige bedrijven de melk dagelijks opgehaald voor dit doel.

  • no-profile-image

    Gerard Groot Koerkamp

    Sterrenvlees van Vion is een markt die niet bestaat.Als je je in de markt wil onderscheiden moet je veilig voedsel leveren dat ook nog lekkerder smaakt met een mooie verpakking.Sterrenvlees wordt bij Albert Hein voor dezelfde prijs verkocht dat betekent dat de andere boeren de extra kosten betalen.Tevens is het zo dat de boeren die geen goed leven varkens produceren dus eigenlijk niet goed voor hun varkens zorgen.Dit is niet best voor ons image.Het gevolg is dat Iedereen straks aan de verscherpte eisen moet vodoen,waardoor de kostprijs omhoog gaat.De vermeerderaars zullen in Nederland minder biggen af kunnen zetten door de daling van de vleesvarkensplaatsen.Met het sterrenpakket saneert Vion de Varkenshouderij in Nederland.Jnvesteren in een markt die niet bestaat is niet erg slim

  • no-profile-image

    josien kapma

    Gerard, ik begrijp je betoog en er zit zeker iets in. Maar het is toch onzin dat maar 1 kwaliteit varkensvlees denkbaar is? Er zijn alleen al 30 merken/varieteiten cola, in verschillende prijsklassen.

  • no-profile-image

    onno

    Precies Josien, maar die cola heeft een verschillende smaak, duidelijk onderscheidbaar.
    Wij hebben witte melk... en daarnaast witte weidemelk die met onzin verhaal wordt verkocht.
    Daarnaast is bij de vlees sector al veel onderscheid, bouten, hammen, barbeque vlees etc..
    Als we wat meer willen zullen we toegevoegde waarde aan het produkt moeten geven, en geen sprookjes verhaal..

  • no-profile-image

    boerin

    Melk is Melk, Onno? Dat moet je anders niet tegen mijn kinderen zeggen. Er is wel degelijk verschil in smaak. Zo is er naar mijn mening een markt voor high quality milk die geen technische foefjes behoeft om lang shelf live te verkrijgen en zo veel beter smaakt.

  • no-profile-image

    koetje

    @Onno.Waarom vind jij weidemelk een onzinverhaal?Omdat het niet in jouw straatje past?Oké in de winter staan de koeien op stal,maar dat was 100 jaar geleden ook al zo,daar hoor je ook geen consument over klagen.http://www.evmi.nl/nieuws/marketing-sales/4353/weidemelk-legt-campina-geen-windeieren-.html.En kijk ook even hoe WD hier op reageert,die organisatie ben ik geen fan van maar heeft wel veel invloed.http://www.wakkerdier.nl/persbericht/304/Groot_succes_campagne_Koe_in_de_Wei%3A_weidemelk_bij_Campina/
    Komt zelfs met een gezondheids verhaal
    Dit is volgens mij afkomstig van onderzoekster Marjo Elgersma,de zuivelindustrie heeft hier nooit wat mee gedaan.

  • no-profile-image

    koetje

    Sorry,de tekst is niet te lezen,daarom
    nog maar een keer.
    @Onno.Waarom vind jij weidemelk een onzinverhaal?Omdat het niet in jouw straatje past?Oké in de winter staan de koeien op stal,maar dat was 100 jaar geleden ook al zo,daar hoor je ook geen consument over klagen.En kijk ook even hoe WD hier op reageert,die organisatie ben ik geen fan van maar heeft wel veel invloed.Komt zelfs met een gezondheids verhaal Dit is volgens mij afkomstig van onderzoekster Marjo Elgersma,de zuivelindustrie heeft hier nooit wat mee gedaan.

  • no-profile-image

    onno

    @ Boerin, melk dat behandeld is met een UHT proces is inderdaad niet te drinken, ben ik eens met je kinderen. Maar we eten ook geen verbrande hamburgers, zelfde idee..
    @Koetje, koeien in de wei past wel in mijn straatje, omdat ik geen straatje heb. Zal mij een zorg zijn. Waar ik moeite mee heb, is dat deze melk als zodanig wordt verkocht en dus suggereert dat deze melk beter is dan wintermelk, een andere smaak heeft. Op deze manier schieten jullie jezelf in de voet. Een poos geleden was er ook 'linksgedraaide yoghurt" of zoiets, is de consument ook niet ingestapt. Danone heeft ook weleens een produkt uit de schappen moeten halen, omdat de gezondheidsclaims niet hard gemaakt konden worden en de consumenten er niet in tuinden.
    Mijns inziens, en ik heb dat al veel vaker gezegd, maken we een heel goed product waar we trots op kunnen zijn, behandelen we de dieren keurig (al of niet op stal) en dat moeten we veel beter uit dragen. Niet met een vaag verhaal, maar duidelijk onderscheidbare produkten van hoge kwaliteit.

  • no-profile-image

    koetje

    Oh,maar ik zal de laatste zijn die gaat zeggen dat koeien op stal slechter af zijn,af en toe integendeel zelfs.De melkveehouderij heeft een voorsprong op de intensieve veehouderij,die moeten we niet gaan verspelen door massaal op te gaan stallen.Uitdragen hoe iets wordt geproduceerd is net zo belangrijk als hoge kwaliteit,zeker voor de interne markt.Ik weet ook wel dat het de Maleisiërs een worst zal zijn of de poeder die zij kopen nu van weidekoeien komt of niet.

  • no-profile-image

    onno

    Ik zal niet zeggen dat opstallen beter of slechter is. Een ieder bedrijf moet dat voor zichzelf uit maken.
    Het is natuurlijk wel een leuk verklaringsprobleempje. In de winter vindt iedereen dat koeien binnen moeten blijven toch? Althans, dat vindt consument. Is toch zielig enz. Heeft met onderbuikgevoelens te maken, vroeger enzo..
    En hoe komt het dan, dat als we zeggen, door onderzoek en 'liefde' voor koeien en observeren, een koe kan ook beter binnen blijven met warm weer, met regen in de zomer, dat je dan de hele wereld over je heen krijgt? Let wel, binnen blijven in stallen met enorme hoeveelheden frisse lucht, klimaat gestuurd, matrassen of andere komfort ligt plaatsen...
    Mijn punt is, dat we de consument veel beter moeten inlichten..
    Als Mercedes een nieuwe auto heeft ontworpen, wordt daar een grootscheepse campagne op los gelaten, dat DEZE auto toch echt de beste is, de nieuwste techniek heeft, NOG comfortabeler is. Elke dealer weet precies wat de beste eigenschappen zijn, en kan die ook uitleggen.
    Wij in de landbouw kunnen onszelf helemaal niet vermarkten, schijnbaar. Alles wat we zeggen, is als reactie" is toch zielig" En daarna hebben we geen weerwoord. Is onzinnig, we maken een goed produkt, we doen ons best om beter te worden, we verzorgen onze dieren zo goed als we kunnen met de nieuwste technieken om het het dier naar de zin te maken, om het milieu te onzien. En dat moet naar buiten gedragen worden.
    Maar goed, zoland de 'vertegenwoordigers' van de landbouw het zelf niet snappen, kan er niets uit gedragen worden. Wordt de Mercedes niet verkocht.

  • no-profile-image

    natuurboer

    Beste Onno, zie het verschil. De autofabrikant Mercedes bepaald als producent voor welke prijs (adviesprijs) de nieuwe auto aan de consument wordt aangeboden. Kun je als boer en producent van melk ook bepalen voor welke (advies) prijs de melk aan de consument wordt aangeboden? Stel de autofabrikant is als ondernemer het zelfde als een boer. En de autodealer/garage is als de directe verkoper aan de consument hetzelfde wat de supermarkt voor een boer is. Denk je dan dat een autofabrikant er genoegen mee zal nemen, dat niet de autofabrikant als producent. Maar de autodealer/garage mag bepalen voor welke prijs een nieuwe auto verkocht dient te worden..... ? Dan wordt er waarschijnlijk geen Mercedes meer geproduceert. Bovendien wordt eerst een nieuwe auto verkocht en daarna pas geproduceert. (levertijd nieuwe auto) Terwijl dat bij een boer andersom is. Er wordt eerst melk geproduceerd en daarna wordt de melk pas verkocht. De handelsbepalingen van een autofabrikant en die van een boer liggen zodoende ver uit elkaar. Terwijl autofabrkant en boer in één adem wel als dezelfde ondernemers worden genoemd. Boeren zullen eerst, gelijk als autofabrikanten, meer rechten in handelsbepalingen moeten krijgen. Eerder kunnen consumenten ook niet goed voorgelicht worden hoe landbouwproductie in elkaar steekt.

  • no-profile-image

    onno

    Beste natuurboer. Ik ben het in zoverre met je eens met je prijsstelling. Zover als ik kan bekijken zijn de melk en yoghurt en aanverwante artikelen in de supers helemaal niet zo goedkoop. Er komt alleen te weinig terecht bij de producent ( 3 euro per liter Vifit?) En dat dit argument wel aardig steek houdt bewijst wel dat FCC directeur zelf een aardige salarisverhoging heeft opgestreken, dat de Tesco het ene recordjaar heeft na de ander. Maar dit is een heel ander verhaal.
    Mercedes is op een moment ook auto's gaan produceren zonder te weten hoeveel consumenten er zouden zijn, prognoses hebben ze zat. De landbouw werkt in principe op dezelfde manier.
    Als we dan even het 'autoverhaal' mogen doorzetten; ik vind dat de de 'verkopers' in de landbouw, dat zijn boeren LTO en anderen eigenlijk beweren dat ze een rotprodukt maken, zelfde als een mercedesdealer zou zeggen: mercedes is eigenlijk een rotauto, koop maar bmw.
    Oftewel, velen staan niet eens achter hun eigen produkt. Kijk maar eens naar de discussies over opstallen bij melkvee, de nieuwe hype over 'mega' stallen. Het bespuiten van aardappels en noem maar op.
    Waar in de hele produktie wereld vind je nu een producent, die zijn eigen produkt een slechte naam bezorgd: megastallen. In principe niets mis met dit ondernemerschap, maar de LTO heeft het voor elkaar gekregen om aan het woord "mega" een negatieve klank te geven. Mega lotto winnaar is vrij positief om maar een dwars straat te noemen.
    Welke malloot maakt reclamecampagnes voor zijn eigen produkt nu zo, dat 90% van zijn EIGEN produkten in een kwaad daglicht stelt. Kijk maar naar de Campina reclames. Een boer met 10 koeien, laarzen aan, sprekend over dat de Campina melk ALLEEN maar van biologische boeren komt, die de koeien buiten hebben. Hoe zit het dan met de anderen die de koeien buiten hebben? Of anderen die koeien binnen hebben onder omstandigheden die het Hilton in Amsterdam niet zouden misstaan? Of biggen die alles hebben, tot en met vloerverwarming aan toe? Hoeveel mensen hebben dat in Amsterdam? Hoeveel mensen op de wereld hebben helemaal geen verwarming... Ik verbaas me erover, dat dit soort dingen niet veel meer uit gedragen worden.
    Ik ben helaas weer te vaak in Nederland om zaken te regelen en zie weer teveel....

  • no-profile-image

    koetje

    De weidemelk-producten van Campina zoals die nu in de schappen liggen en waar nu de reclame-campagne is gericht komt juist van gangbare boeren.Bio is weer een andere zuivellijn.De melk komt ook echt van weidebedrijven,je hebt een zuivelfabriek en je laat er de melk uit de directe omgeving van weide boeren heenbrengen.Ik heb ook weidemelk maar die gaat naar een kaasfabriek,so what.Zolang er 25% zuivel wordt geïmporteerd is er altijd wat te winnen.

  • no-profile-image

    onno

    Precies Koetje.. So what...Zo komt men er wel..
    Melkprijs te laag, so what. De afgelopen 35 jaar de landbouw in Nederland in het verdomhoekje, so what...
    In ieder geval is mijn standpunt dus onderschreven, als de landbouwers het zelf niet begrijpen, hoe kun je dan het de consument laten begrijpen..

  • no-profile-image

    ben

    Martin Westerbeek direkteur af bij schuitemaker

  • no-profile-image

    josien kapma

Laad alle reacties (26)

Of registreer je om te kunnen reageren.