Home

Achtergrond 145 x bekeken

Greenery zint op Duitse deelname

The Greenery bereidt een investering voor in lokale Duitse productie, naar voorbeeld van de deelname in het Britse tomatenbedrijf Baarda.

Philip Smits, algemeen directeur van The Greenery, beraadt zich op een lijst met Duitse glasteeltprojecten en gebieden. Volgens een woordvoerder heeft The Greenery een inventarisatie gemaakt van kansrijke productieprojecten. Het gaat daarbij zowel om bestaande en nieuwe projecten, zegt een woordvoerder, verspreid over Duitsland. Hij voegt daaraan toe dat de ontwikkeling van de productie van glasteelt in Noord-Duitsland relatief sterk is.

The Greenery maakte eerder dit jaar bekend het Britse tomatenbedrijf Baarda een financiële lening te verstrekken in ruil voor de afzet van de in Engeland geteelde producten. Dit project pakt gunstig uit, stelt de woordvoerder. "Het heeft de positie van onze telers zelf ook versterkt op de Britste markt." Die doelstelling is ook gekoppeld aan mogelijke deelnames in Duitsland.

Duitsland produceert relatief weinig tomaten. Wel heeft de Duitse consument een grote voorkeur voor lokaal geproduceerde producten. Zo brengen Duitse tomaten in de groothandel steevast meer op dan import. The Greenery denkt Nederlandse tomaten op Duitse grond te kunnen telen voor een Nederlandse prijs.

De stappen van The Greenery voor deelname in lokale productie op buitenlandse markten lijken goed gepland. De winkelketens stellen steeds vaker eisen aan de leveranciers om ook lokaal product te leveren. Door de crisis zijn teeltbedrijven bovendien sterk in waarde gedaald, waardoor investeringen aantrekkelijker zijn.

Engeland en Duitsland zijn veruit de belangrijkste afzetmarkten voor product van The Greenery.

Of registreer je om te kunnen reageren.