Home

Achtergrond 111 x bekeken

Egyptische dochter Heineken promoot wijn

Al Ahram Beverages, de Egyptische dochter van bierbrouwer Heineken, richt zich in Egypte op de ontwikkeling van de wijnmarkt.

Marc Busain, die de leiding heeft over het onderdeel, zei dit in een zondag gepubliceerd interview met persbureau Reuters. Volgens Busain moet er vooral worden geïnvesteerd in het vergroten van de lokale wijnkennis. "Wij hebben gekoelde warenhuizen, maar dan ga je naar een winkel en zie je wijn opgeslagen op 45, 50 graden in de zon. In een dag is je wijn dan gekookt.'' Daarom heeft Al Ahram wijnexperts ingehuurd en probeert het werknemers van restaurants, winkels en bars te onderwijzen.

Heineken heeft over de afgelopen jaren in Egypte ongeveer 10 miljoen euro gestoken in kwaliteitsverbetering van zijn wijn. Er zijn onder meer nieuwe machines gekocht. Verder zijn nieuwe wijnmerken in de markt gezet.

Een obstakel is dat alcoholreclame in het overwegend islamitische land aan banden is gelegd. "We kunnen nooit het product laten zien, we kunnen nooit het merk laten zien, dus hebben we andere manieren geprobeerd om te communiceren met onze klanten. Het produceren van alcohol in een moslimland blijft een uitdaging'', aldus Busain.

Al Ahram haalt ongeveer een vijfde van zijn opbrengsten uit wijn. Het bedrijf maakt naast bier ook sterke dranken, frisdrank en een alcoholvrij bier. De jaaromzet bedraagt ongeveer 2 miljard Egyptische pond (269 miljoen euro). Heineken kocht Al Ahram in 2002 voor 280 miljoen dollar (toen 285 miljoen euro).

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.