Home

Achtergrond 77 x bekeken 1 reactie

Duurzame vlokken zonder meerprijs

Hagelslag van De Ruijter wordt duurzaam.

Maar consumenten gaan niet meer betalen voor de producten, verzekerde het in 1860 opgerichte, van oorsprong familiebedrijf donderdag bij de presentatie van de ambities.

In de fabriek hangt de doordringende geur van cacao. De grondstof is met suiker en melk het basisingrediënt voor de overbekende hagelslag en vlokken van De Ruijter. Vanaf dit jaar zal 10 procent van de gebruikte cacao het zogeheten UTZ-certifcaat dragen. Vanaf 1 januari aanstaande zal het al gaan om een kwart van alle cacao, op weg naar de volledige verduurzaming in 2015.

Kritiek dat De Ruijter pas laat begint met het gebruik van duurzame cacao, wordt van de hand gewezen. "We zijn al een aantal jaren bezig om zo ver te komen'', aldus Bas Boswinkel van moederconcern Heinz. Dit Amerikaanse bedrijf, bekend van de gelijknamige ketchup, werd in 2001 eigenaar. Bovendien was het aanbod duurzaam geproduceerde cacao ontoereikend.

Hoewel de cacaoboer meer krijgt voor zijn producten, zullen consumenten niet meer gaan betalen. "Hoewel consumenten best bereid zijn meer te betalen'', aldus Boswinkel. Aangezien cacao slechts een van de onderdelen is van het eindproduct is de meerprijs voor de cacao per pak hagelslag te verwaarlozen.

Het hele proces van het maken van het broodbeleg tot het verpakken duurt vijf uur. Na het maken van een soort deeg wordt dit door gaatjes geperst zodat er een soort chocoladespaghetti ontstaat. Deze doffe hagelslag gaat dan in grote trommels waar die van een mooi glanzend laagje wordt voorzien. Na het zeven verdwijnen de hageltjes in de verschillende verpakkingen.

Het verduurzamen van de cacaoproductie is, zo meent De Ruijter, ook noodzakelijk. In Ivoorkust, de grootste cacaoproducent in de wereld, is er onder meer sprake van uitputting van de bodem. De opbrengsten van het land en inkomsten voor de boer dalen, terwijl de vraag naar cacao toeneemt. "Willen we de kwaliteit van cacao hoog houden, dan is dit de toekomst'', aldus Jochem Schouten van De Ruijter.

Nederlanders eten gemiddeld 5 kilo chocola per jaar. Een vijfde hiervan wordt genuttigd in de vorm van hagelslag of vlokken, zo berekende De Ruijter.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Jan van Betten

    Dat zien we graag bij Nudge. We denken dat de consument anders toch een keer afhaakt, dus ook verstandig van De Ruijter!
    www.nudge.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.