Home

Achtergrond 70 x bekeken

DSM wil snelle groei in opkomende markten

Chemieconcern DSM zet de komende jaren in op forse groei in de opkomende markten. Het concern mikt er op dat over vijf jaar 50 procent van de totale omzet in de 'snel groeiende economieën' wordt gehaald.

Nu is dat nog 32 procent. In de periode tot 2015 zal 70 procent van de totale groei van DSM uit die regio komen, verwacht DSM. Het concern maakte donderdag voorbeurs de nieuwe strategie voor de komende periode bekend.

Het doel voor de omzet in China wordt verdubbeld naar 3 miljard dollar per jaar. Om dit te bereiken wil DSM investeringen doen van 1 miljard dollar. Om zijn regionale activiteiten verder te versterken gaat DSM de hoofdkantoren van verscheidene onderdelen, onder meer Anti-Infectives en Engineering Plastics, verplaatsen naar Azië.

Verder streeft DSM naar een autonome omzetgroei van 5 tot 7 procent, aangevuld door overnames en partnerschappen. In 2013 moet daarnaast het bedrijfsresultaat (ebitda) uitkomen tussen de 1,4 en 1,6 miljard euro.

Life Science

DSM heeft de afgelopen jaren een transformatie doorgemaakt van klassiek chemisch bedrijf, naar een 'Life Science en Material Science'-concern, dat zich meer richt op onder meer voedingsingrediënten, vitamines, maar ook plastic en producten voor de autoindustrie. Voor het cluster Nutrition zet DSM een doelstelling voor een ebitda-marge van 20 tot 23 procent neer. Nutrition zat de afgelopen kwartalen al op of rond een marge van 20 procent.

Voor het licht kwakkelende onderdeel Pharma is DSM op zoek naar partners. Die zullen naar verwachting vooral in Azië worden gevonden. Het bedrijf is al in gesprek met enkele kandidaten.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.