Home

Achtergrond 72 x bekeken

AkzoNobel: Cynisme over duurzaamheid voorbij

Duurzaamheid en de chemische industrie zijn niet langer onverenigbaar. ,,Het cynisme over duurzaamheid is voorbij'', aldus André Veneman, hoofd duurzaamheid bij AkzoNobel.

's Werelds grootste verffabrikant kondigde vrijdag een samenwerkingsverband aan met de Forest Stewardship Council (FSC), ofwel de raad voor goed bosbeheer.

AkzoNobel onderstreept met de alliantie de ambities op het gebied van duurzaamheid. Behalve dat AkzoNobel het FSC-keurmerk op een aantal producten zet, gaat de deal verder. Zo zal het verfconcern zich inspannen om het gedachtegoed van de FSC te verspreiden bij afnemers als architecten en bouwondernemingen. Ook doneert AkzoNobel 250.000 euro aan een fonds dat het samen met de FSC opzet voor kleinschalige duurzaamheidsprojecten.

Jarenlang bestond er scepsis over het duurzame karakter van de chemische industrie die een niet bepaald schoon imago heeft. "Natuurlijk is er sprake geweest van vervuiling en zijn er ongelukken gebeurd, maar de chemiesector wordt nu gezien als deel van de oplossing in plaats van deel van het probleem'', aldus Veneman. "De sector draagt door middel van innovatie flink bij aan duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan lichtere materialen voor de

Volgens Veneman is duurzaamheid niet langer een hype, maar wordt het steeds meer gezien als een logische stap. Niet langer worden bedrijven uitsluitend afgerekend op hun financiële resultaten, maar ook op de omgang met mens en natuur. "Intern zijn we overtuigd van het op een verstandige manier omgaan met schaarse grondstoffen. Dat gevoel willen we naar buiten ook smoel geven.''

AkzoNobel is geen houtinkoper, maar maakt wel een aantal producten waarmee hout langer mee kan. Deze krijgen vanaf volgend jaar een speciaal logo. Het bedrijf zal blijven inzetten op het maken van zogeheten ecopremiumproducten, waarin bijvoorbeeld minder oplosmiddelen zitten en die langer meegaan.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.